Ασκήσεις πυελικού εδάφους για εγκύους: Σε τι βοηθούν;

Σίγουρα θα έχετε ακούσει, στο παρελθόν, κάτι για τις ασκήσεις πυελικού εδάφους… Κι αν δεν έχετε ακούσει ποτέ γι’ αυτές, δεν πειράζει… θα τις μάθουμε εδώ παρέα! Οι ασκήσεις πυελικού εδάφους αν και είναι ωφέλιμες για την υγεία τόσο των γυναικών όσο και των αντρών, αρκετές σημαντικές πληροφορίες είναι άγνωστες για τους περισσότερους ανθρώπους. 

Τι είναι το πυελικό έδαφος και ποιος ο ρόλος του;

Το πυελικό έδαφος αποτελείται από μια ομάδα μυών, ιστών και συνδέσμων που εκτείνεται στην κατώτερη περιοχή της πυέλου μεταξύ του ηβικού οστού μέχρι το κατώτερο άκρο της σπονδυλικής στήλης.

Οι μυς του πυελικού εδάφους:

1. Συμβάλλουν στον έλεγχο της διούρησης και της κινητικότητας του εντέρου

2. Στηρίζουν τα όργανα της κοιλιάς

3. Προστατεύουν τα όργανα της πυέλου

4. Διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο κατά την σεξουαλική επαφή

Τι είναι οι ασκήσεις πυελικού εδάφους – ασκήσεις Kegel;

Οι ασκήσεις πυελικού εδάφους έχουν σκοπό να ενδυναμώσουν τους μυς της περιοχής. Πολύ συχνά μπορεί να έχετε ακούσει να τις αποκαλούν Kegel.

Το όνομά τους προέρχεται από τον γυναικολόγο Arnold Kegel (1894-1981) ο οποίος προσπάθησε να βελτιώσει την υγεία των γυναικών τόσο σε επίπεδο ουρολογικό (ακράτεια ούρων) όσο και σεξουαλικό.

Στην πορεία, βέβαια, οι ασκήσεις αυτές αποδείχτηκαν εξίσου ωφέλιμες για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό. «Κάντε τις Kegels σας» είναι μία έκφραση που χρησιμοποιείται αρκετά από τις μαίες και τους γυναικολόγους ανά τον κόσμο.

Ποια είναι τα οφέλη για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό;

Κατά την εγκυμοσύνη το βάρος της μήτρας αυξάνεται, η στάση του σώματος αλλάζει ενώ από την άλλη κατά τον τοκετό ο κόλπος προσαρμόζεται με τρόπο τέτοιον, ώστε να φέρει στον κόσμο τα μωρά μας. Συνεπώς, οι μυς του πυελικού εδάφους επιβαρύνονται ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο.

Οι ασκήσεις Kegel μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση θεμάτων όπως:

  1. Μικρή απώλεια ούρων κατά τον βήχα, την κίνηση, το γέλιο ή το φτέρνισμα,
  2. Αιμορροΐδες
  3. Δυσκοιλιότητα

…ζητήματα, δηλαδή, που απασχολούν πολλές γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη.

Διαβάστε επίσης

Εκγυμνάζοντας τους μυς του πυελικού εδάφους θα μπορέσετε να διαχειριστείτε καλύτερα την γέννα, μειώνοντας τους μικροτραυματισμούς και την πιθανότητα περινεοτομής. Τέλος, εξίσου, σημαντικό είναι να σημειωθεί ότι με την τόνωση των μυών αυτών μπορεί να ενισχυθεί η σεξουαλική υγεία και απόλαυση.

Είναι οι μπάλες Kegel ασφαλείς κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Στην αγορά υπάρχουν ειδικές μπάλες, μικρού μεγέθους, ειδικά για την διευκόλυνση των ασκήσεων Kegel. Επειδή χρειάζεται να τοποθετηθούν διακολπικά, καλό θα ήταν να αποφεύγονται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης προς αποφυγή λοιμώξεων.

Ασκήσεις πυελικού εδάφους για εγκύους: Σε τι βοηθούν;

Πότε να ΜΗΝ κάνουμε ασκήσεις Kegel;

Οι ασκήσεις Kegel έχουν αποδειχτεί ασφαλείς τόσο στην αρχή όσο και στο τέλος της εγκυμοσύνης. Παρόλ’ αυτά αποφύγετε να τις κάνετε όταν:

  1. Αισθάνεστε στρες ή κούραση
  2. Έχετε αυξημένα κολπικά υγρά ή αίμα
  3. Παρατηρήσετε πόνο στον κόκκυγα
  4. Υπάρχει οποιαδήποτε ενόχληση κατά την διάρκεια των ασκήσεων

Το κυριότερο πλεονέκτημα αυτών των ασκήσεων είναι ότι μπορούν να εφαρμοστούν όπου κι αν βρίσκεστε, από το σαλόνι του σπιτιού σας έως και τον χώρο εργασίας σας. Και σας διαβεβαιώ ότι δεν θα το καταλάβει κανείς! Μάλιστα, θα μπορούσατε να τις κάνετε καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής σας ανενόχλητες και όχι μόνο σε περίοδο εγκυμοσύνης.

Επικοινωνήστε τις ανησυχίες και τις απορίες σας με τις μαίες ή τον γιατρό που σας παρακολουθεί, έτσι ώστε να έχετε μία εξατομικευμένη φροντίδα.

Διαβάστε επίσης

Ιωάννα Πολακτσίδου

Φοιτήτρια στο τμήμα μαιευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Πιστοποιημένη στην καρδιοτοκογραφική παρακολούθηση

Ονομάζομαι Ιωάννα Πολακτσίδου, είμαι τελειόφοιτη στο τμήμα μαιευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και κατάγομαι από τη Θεσσαλονίκη. Λόγω της αγάπης μου για τη μαιευτική παρακολουθώ συχνά σεμινάρια απ’ όλο τον κόσμο που αφορούν την υγεία τόσο της εγκύου, όσο και του εμβρύου, νεογνού. Μιλάω τη γαλλική και αγγλική γλώσσα και στοχεύω στο μέλλον να γίνω γέφυρα της Ελλάδας με το εξωτερικό. Πιστεύω βαθιά πως αλλάζοντας την ματιά μας για τη δημιουργία, αλλάζει και ο τρόπος που δημιουργούμε.

Βιβλιογραφία

1.KEGEL EXERCISE MISTAKES YOU ARE PROBABLY MAKING 1 —. APOPS. Accessed October 27, 2021. https://www.pelvicorganprolapsesupport.org/new-page-2

2.Leon-Larios F, Corrales-Gutierrez I, Casado-Mejía R, Suarez-Serrano C. Influence of a pelvic floor training programme to prevent perineal trauma: A quasi-randomised controlled trial. Midwifery. 2017;50:72-77. doi:10.1016/j.midw.2017.03.015

3.Kegel Exercises. American Pregnancy Association. Published April 26, 2020. Accessed October 27, 2021. https://americanpregnancy.org/healthy-pregnancy/labor-and-birth/kegel-exercises/

4.de Menezes Franco M, Driusso P, Bø K, et al. Relationship between pelvic floor muscle strength and sexual dysfunction in postmenopausal women: a cross-sectional study. Int Urogynecology J. 2017;28(6):931-936. doi:10.1007/s00192-016-3211-5

5.Kegel exercises: A how-to guide for women. Mayo Clinic. Accessed October 27, 2021. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/kegel-exercises/art-20045283