Το κουκλοθέατρο στην προσχολική ηλικία: Γιατί να το αξιοποιήσετε ως μέσο εκπαίδευσης

Το κουκλοθέατρο είναι ένα είδος θεάτρου όπου πρωταγωνιστούν ομοιώματα ανθρώπων, ζώων και αντικειμένων. Το κουκλοθέατρο έχει μεγάλη ιστορία καθώς αρχικά ήταν μέσο θρησκευτικής έκφρασης. Στο πέρασμα του χρόνου όμως χρησιμοποιήθηκε για ψυχαγωγικούς σκοπούς για μικρούς και μεγάλους, καθώς πρόσφερε ιδιαίτερες στιγμές γέλιου με τα παθήματα των ηρώων.

Το κουκλοθέατρο στο νηπιαγωγείο

Σχετικά με τους μικρούς μας φίλους του νηπιαγωγείου, οι εκπαιδευτικοί το χρησιμοποιούν ως μέσο εκπαίδευσης. Τα παιδιά βλέπουν το κουκλοθέατρο ως ευκαιρία να εκφραστούν, αφού χρησιμοποιούν το προσωπείο της κούκλας και ξεχνούν τις ντροπές τους. Ακόμη, μπορούν να δημιουργήσουν τον δικό τους ήρωα με άφθονα υλικά και όπως εκείνα το επιθυμούν. 

Ας μην ξεχνάμε πως ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που έχουν ανάγκη τα παιδιά - και ιδιαίτερα αυτής της ηλικίας - είναι το παιχνίδι και η ψυχαγωγία.

Το παιδί για να μεγαλώσει ομαλά χρειάζεται το παιχνίδι, την κίνηση, τη χαλάρωση, την χαρά, τη δημιουργία και την έκφραση. Όλα αυτά είναι βιολογικής και ψυχολογικής σημασίας για την ανάπτυξη του.

Διαβάστε επίσης

Το κουκλοθέατρο ως μέσο κοινωνικοποίησης

Το κουκλοθέατρο αποτελεί μέσο κοινωνικοποίησης, αλλά και δημιουργία. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, τα παιδιά μπορούν ακόμη και  να «γράψουν»  το σενάριο. Σύμφωνα με έρευνες, η κούκλα, το παραμύθι και οι λειτουργίες του θεάτρου συντελούν ώστε το παιδί να βιώνει τους χώρους του φανταστικού, του συμβολικού και του πραγματικού. Αυτοί οι τρεις χώροι και παράμετροι συναντώνται και αλληλοεπηρεάζονται εντός του παιδιού.

Συμπερασματικά για το κουκλοθέατρο

Γίνεται λοιπόν φανερό, πως η συμβολή του κουκλοθέατρου είναι σημαντική στην εκπαιδευτική αγωγή των μικρών αλλά και των μεγάλων, με διαφορετικούς τρόπους.

Καλό είναι οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων να αδράττουν τέτοιου είδους ευκαιρίες, ακόμα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι κρίμα άλλωστε, όπως γνωρίζουμε από πληθώρα παραδειγμάτων, η θεατρική αγωγή να θυσιάζεται για να καλυφθεί η ύλη «σημαντικότερων» μαθημάτων… Κάθε μάθημα έχει την δική του σημασία και αξία στην εκπαίδευση των παιδιών μας και καλό είναι να μην το ξεχνάμε!

Διαβάστε επίσης

Αρχική δημοσίευση στο Teacher’s Blog.

Σπυριδούλα Μαρία Λάλου

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Σχολική Ψυχολογία

lalouspiridoula.blogspot.com

Ονομάζομαι Λάλου Σπυριδούλα και είμαι Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Διαθέτω πιστοποιημένες επιμορφώσεις και μεταπτυχιακούς τίτλους στη ψυχολογία και τη διαχείριση άγχους των παιδιών, την εκπαίδευση μεταναστών και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερη. Επιπλέον, ασχολούμαι με την Ειδική Αγωγή, τη σχολική φοβία, τις διαφυλικές διαφορές, τον ιδρυματισμό και τη παιγνιοθερaπεία. Παράλληλα κάνω ιδιαίτερα μαθήματα αλλά και δημιουργική απασχόληση. Από το 2017, έχω δημιουργήσει την ιστοσελίδα: Teacher’s Blog, όπου εγώ και οι συνεργάτες μου, αναρτούμε προβληματισμούς, ιδέες, αντιλήψεις και συμβουλές γύρω από την εκπαίδευση, την οικογένεια, το σχολείο αλλά και την κοινωνία.

Βιβλιογραφία

Κοντογιάννη, Α., Κουκλοθέατρο – σκιών, Άλκηστις, Αθήνα,  1992, σελ.111