5+1 Δραστηριότητες στο σπίτι με pom pom

Γονείς, εκπαιδευτικοί και φροντιστές παιδιών, καθημερινά αναζητούμε νέους τρόπους απασχόλησης των παιδιών μας στο σπίτι, ώστε εκείνα να ψυχαγωγούνται και παράλληλα να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους, να ξετυλίγουν τη φαντασία τους και να ανακαλύπτουν τον κόσμο.

Μια πολύ καλή λύση γ’ αυτό, αποτελούν τα pom pom χειροτεχνίας. Απαλά, χρωματιστά, σε διαφορετικά μεγέθη, παρέχουν πολλές δυνατότητες χρήσης για παιδιά από τις αρχές της νηπιακής ηλικίας. Είναι εύκολο να τα βρει κανείς στην αγορά, έχουν χαμηλό οικονομικό κόστος και μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε με διάφορους τρόπους, χρησιμοποιώντας μαζί και υλικά που υπάρχουν σε κάθε σπίτι.

Προτάσεις για δραστηριότητες με pom pom

1) Ζαχαροπλάστες χρωμάτων

Το μόνο που θα χρειαστούμε είναι τον αυγοδάρτη που έχουμε στην κουζίνα μας και μερικά pom pom. Βάζουμε μέσα στον αυγοδάρτη όσα pom pom μπορούν να χωρέσουν. Το δίνουμε στο παιδί και του αφήνουμε να πειραματιστεί, να το επεξεργαστεί και να προσπαθήσει να τα βγάλει μόνο του, βρίσκοντας το ίδιο την λύση. Εναλλακτικά, για λίγο μεγαλύτερα παιδάκια μπορούμε να κάνουμε παραλλαγή, ζητώντας από το παιδί κάποιο χρώμα κι εκείνο να προσπαθεί να βγάλει κάποιο pom pom με το χρώμα αυτό.

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, αύξηση συγκέντρωσης, παρατηρητικότητα, ταύτιση χρωμάτων, επίλυση προβλήματος (problem solving skills).

2) Τάισε το γουρουνάκι

Παίρνουμε ένα κουτί παπουτσιών και το χρωματίζουμε όλο ροζ. Στη συνέχεια, ζωγραφίζουμε στην κάτω πλατιά μεριά του κουτιού δυο αυτάκια, δυο ματάκια, τη μυτούλα του γουρουνιού και στο σημείο που βρίσκεται το στόμα του, κόβουμε το χαρτόνι με ένα ψαλίδι, ώστε να δημιουργηθεί ένα κενό. Παίρνουμε pom pom και ταΐζουμε το γουρουνάκι με αυτά.

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Ενίσχυση φαντασίας, λεπτή κινητικότητα, συμβολικό παιχνίδι, οπτικό-κινητικός  συντονισμός.

3) Το κουτί του ουράνιου τόξου

Παίρνουμε pom pom διαφόρων χρωμάτων και δύο μεγεθών κι ένα χάρτινο κουτί. Ανοίγουμε στρογγυλές τρύπες δύο μεγεθών, αντίστοιχων με των pom pom, με ψαλίδι πάνω στην επιφάνεια του κουτιού  και στη συνέχεια χρωματίζουμε τις περιφέρειες των τρυπών με χρώματα αντίστοιχα με των pom pom. Καθοδηγούμε το παιδί να βάζει τα pom pom μέσα στις τρύπες. Το αφήνουμε να επεξεργαστεί τις υφές, να πειραματιστεί και να δοκιμάσει να τα βάλει σε τυχαίες τρύπες, ώστε να ανακαλύψει μόνο του την σωστή λύση. Αφού έχει εξοικειωθεί με την δραστηριότητα, το παροτρύνουμε να βάζει το κάθε pom pom σε τρύπα με το αντίστοιχο χρώμα.

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, αύξηση συγκέντρωσης, παρατηρητικότητα, ταύτιση χρωμάτων, επίλυση προβλήματος (problem solving skills), εισαγωγή στην έννοια  μεγεθών, λογική σκέψη.

4) Μικρές και μεγάλες κάμπιες

Παίρνουμε μανταλάκια, καλαμάκια, κόλλα ή πιστόλι σιλικόνης, pom pom δυο μεγεθών και προαιρετικά ματάκια που χρησιμοποιούνται σε χειροτεχνίες (εναλλακτικά κουμπάκια ή χάντρες). Σε συνεργασία με το παιδί, κολλάμε στο πάνω μέρος από το μανταλάκι ή το καλαμάκι, ένα μεγάλο pom pom, χρησιμοποιώντας κόλλα η σιλικόνη. Κολλάμε πάνω σε αυτό δύο ματάκια και έπειτα κολλάμε μικρότερα  pom pom, κάτω από το μεγάλο, μέχρι να καλύψουμε όλη την επιφάνεια. Επαναλαμβάνουμε για κάθε καλαμάκι ή μανταλάκι. Αφού φτιάξουμε τις κάμπιες, μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε σε συμβολικό παιχνίδι, να τις συγκρίνουμε σύμφωνα με το μέγεθος τους, με αφορμή την κατασκευή, να μιλήσουμε για τον κύκλο της ζωής τους ή και να τις διακοσμήσουμε στο δωμάτιο του παιδιού.

Διαβάστε επίσης

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Νέες πληροφορίες, φαντασία, λεπτή κινητικότητα, δημιουργικότητα, συνεργασία, εισαγωγή στην έννοια μεγεθών.

5) Χρωματιστές θήκες

Σε αυτήν την δραστηριότητα θα χρειαστούμε μια χάρτινη αυγοθήκη, μια μικρή λαβίδα ή ακόμη και τσιμπιδάκι φρυδιών, μπογιές, ένα κουτί και pom pom διαφόρων χρωμάτων. Αρχικά χρωματίζουμε με τις μπογιές κάθε θέση της αυγοθήκης με τα αντίστοιχα χρώματα των pom pom, σε συνεργασία με το παιδί. Έτσι έχουμε μία χρωματιστή θέση στην αυγοθήκη, για κάθε χρώμα των pom pom. Ρίχνουμε όλα τα pom pom μέσα στο κουτί και το τοποθετούμε δίπλα από τη χρωματιστή αυγοθήκη. Το παιδί προσπαθεί να πιάσει τα pom pom ένα ένα με την λαβίδα και να τα βάλει στις θήκες με το αντίστοιχο χρώμα.

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, αύξηση συγκέντρωσης, παρατηρητικότητα, ταύτιση χρωμάτων, επίλυση προβλήματος (problem solving skills), λογική σκέψη.

6) Η φίλη μου η κάμπια

Γι’ αυτό το παιχνίδι θα χρειαστούμε μερικές κόλλες χαρτί, ένα ψαλίδι, κόλλα, μερικά πλαστικά καπάκια από μπουκάλια, μπογιές και χρωματιστά pom pom. Σε μία κόλλα χαρτί ζωγραφίζουμε στη μια μεριά, ένα στρογγυλό, χαμογελαστό προσωπάκι. Κολλητά στο προσωπάκι, κολλάμε πέντε καπάκια το ένα δίπλα στο άλλο, με την πλατιά τους επιφάνεια πάνω στο χαρτί, ώστε να σχηματίσουμε το σώμα της κάμπιας. Αν θέλουμε, μπορούμε να προσθέσουμε με τις μπογιές κεραίες και δυο ποδαράκια κάτω από κάθε καπάκι. Στη συνέχεια, παίρνουμε άλλη μια κόλλα χαρτί, τη διπλώνουμε τρείς φορές και την κόβουμε με το ψαλίδι σε οχτώ ίδια κομμάτια. Πάνω σε κάθε κομμάτι σχεδιάζουμε πέντε (ίδια ή και διαφορετικά) σχήματα, το ένα δίπλα στο άλλο.

Διαβάστε επίσης

Έπειτα, χρωματίζουμε το κάθε σχήμα με κάποιο από τα χρώματα που έχουν τα pom pom τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε. Αυτά κομμάτια χαρτί με τα χρωματιστά σχήματα θα τα χρησιμοποιήσουμε ως κάρτες. Μπορούμε να επαναλάβουμε την διαδικαία αν θέλουμε να φτιάξουμε περισσότερες κάρτες. Εμφανίζουμε μία κάρτα στο παιδί και το παιδί προσπαθεί να βάλει pom pom μέσα στα καπάκια, με την ίδια σειρά χρωμάτων που εμφανίζονται στην κάρτα. Ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού, μπορούμε να προσαρμόσουμε και το παιχνίδι, αυξάνοντας ή μειώνοντας αντίστοιχα τα καπάκια που χρησιμοποιούμε για το σώμα της κάμπιας και κατ’ επέκταση και τον αριθμό των χρωματιστών σχημάτων ανά κάρτα. Σε πιο μεγάλα παιδάκια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και κλεψύδρα, ώστε αυτά να βάλουν τα pom pom σε σωστή σειρά και με συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο.

Δεξιότητες που εξασκεί η δραστηριότητα: Λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, αύξηση συγκέντρωσης, παρατηρητικότητα, ταύτιση χρωμάτων, επίλυση προβλήματος (problem solving skills), φαντασία, αναπαραγωγή από πρότυπο, ταχύτητα, λογική σκέψη.

Κομνηνού Γεωργία

Καθηγήτρια αγγλικών- Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

e-mail: tzokomninou@gmail.com

τηλ: 6972019725

Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτος του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία.