3+1 Διασκεδαστικοί τρόποι για να αναπτύξει το παιδί σας τις δεξιότητές του στο σπίτι

3+1 Διασκεδαστικοί τρόποι για να αναπτύξει το παιδί σας τις δεξιότητές του στο σπίτι

1. Κοινωνικές δεξιότητες & κουκλοθέατρο

Το κουκλοθέατρο είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τη διδασκαλία δεξιοτήτων επίλυσης κοινωνικών προβλημάτων. Μπορεί να καλλιεργήσει ευαισθησία σε προσωπικά και διαπροσωπικά προβλήματα απεικονίζοντας μια ιδιαίτερη κοινωνική δυσκολία που σχετίζεται με μικρά παιδιά. Τα παιδιά δεν γεννιούνται με έμφυτη την κατανόηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Πρέπει να μάθουν πώς να εντοπίζουν και να επιλύουν την ποικιλία των πιθανών προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν στο πλαίσιο των ανθρώπινων σχέσεων. Το κουκλοθέατρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δραματοποιήσει κοινωνικές καταστάσεις και να παρουσιάσει εποικοδομητικές λύσεις (Smith, 1979).

2. Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων

Μη λύνετε εσείς το πρόβλημα του παιδιού σας. Αν δεν μπορεί να βάλει το παπούτσι του, προτείνετέ του τον τρόπο που θα μπορεί να γίνει αυτό, αλλά μη γονατίσετε για να το κάνετε εσείς. Αν δεν μπορεί να βρει ένα παιχνίδι, μην το αναζητήσετε εσείς. Κάντε του πολλές ερωτήσεις που θα τον βοηθήσουν να βρει τη δική του λύση. Όταν κλαίει επειδή η κόλλα που χρησιμοποιεί δεν κολλάει καλά μην τρέξετε να του δώσετε τη λύση.

Εξασκήστε δεξιότητες εναλλακτικής σκέψης ζητώντας από το παιδί σας να βρει πολλές πιθανές λύσεις στα καθημερινά του προβλήματα.

3. Εξευγενισμένες κινητικές δεξιότητες

Να θυμάστε ο συνδυασμός εξευγενισμένων κινητικών δεξιοτήτων και αυξημένης γνωστικής επιτήδευσης σημαίνει ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας αγαπούν πολλά από τα παραδοσιακά παιχνίδια, όπως ξύλινα τουβλάκια, πλαστελίνες, δακτυλομπογιές, κούκλες και μεταμφιέσεις.

4. Παιχνίδια ρόλων & φαντασία

Αντί να μιμηθούν ανθρώπους που βλέπουν καθημερινά τα παιδιά ηλικίας 3-6 ετών αρχίζουν να φορούν τη μάσκα πολλών ενηλίκων που ζουν στον κόσμο. Τα παιδιά τώρα προσποιούνται ότι είναι μεγάλοι: αστυνομικοί, πυροσβέστες, πειρατές, πιλότοι, δάσκαλοι και γιατροί. Επίσης πολύ δημοφιλείς είναι και οι φανταστικοί χαρακτήρες από τα βιβλία, ταινίες ή την τηλεόραση. Τα παιδιά λατρεύουν να δημιουργούν ιστορίες που έχουν ακούσει ή έχουν δει. Ένα από τα πιο συνηθισμένα θέματα των παιχνιδιών προσποίησης είναι η αποτροπή απειλών. Τα παιδιά συχνά θα προσποιηθούν ότι πρέπει να κατατροπώσουν ένα τέρας ή έναν κακό.

Διαβάστε επίσης

Μέσα από αυτούς τους ρόλους που υποδύονται, τα παιδιά μαθαίνουν να λύνουν προβλήματα μέσω του πειραματισμού, καθώς επίσης και να εκφράζουν συναισθήματα, ανησυχίες και ευχές. Αυτό τους δίνει μια αίσθηση δύναμης και ελέγχου, που τους λείπει στις καθημερινές σχέσεις τους με τους ενήλικες.

TIPS: Ο ρόλος του γονέα στην ενθάρρυνση του παιχνιδιού & της φαντασίας

  • Θυμηθείτε πως η φαντασία είναι ένα φυσιολογικό και αναπόσπαστο κομμάτι της γνωστικής ανάπτυξης.
  • Ενισχύστε τη φαντασία προσφέροντας πολλά δημιουργικά υλικά όπως πηλό, δακτυλομπογιές και τουβλάκια.
  • Να έχετε υπόψη σας ότι η διαφορά μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας δεν είναι ακόμα εδραιωμένη σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και έτσι τα αθώα ψεματάκια τους δεν μπορούν να θεωρηθούν ανειλικρίνεια με την ενήλικη έννοια της λέξης.

Διαβάστε επίσης

  • Ενθαρρύνετε την αγάπη του παιδιού σας για τα παιχνίδια ρόλων.
  • Θυμηθείτε ότι τα βίαια θέματα στα παιχνίδια να διαχειριστούν την ενστικτώδη επιθετικότητά τους.

Μάρθα Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

e-mail  misparth@hotmail.gr

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ.  Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ.

Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.my–book.gr).

Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.