ΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ: ΠΩΣ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΣΕΤΕ ΕΝΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Υγιεινή Διατροφή: Πώς να καταστρώσετε ένα επιτυχημένο σχέδιο για την οικογένεια

Πολλές φορές ακούμε τους όρους «καλή διατροφή», «υγιεινή διατροφή», «ισορροπημένη» διατροφή και άλλους αντίστοιχους. Τι αντιπροσωπεύουν όμως αυτές οι έννοιες; Πώς είναι δυνατόν να επιτευχθούν όσα αντιπροσωπεύουν;

Το σχέδιο διατροφής του τμήματος γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA), η διατροφική προσέγγιση για να σταματήσει την υπέρταση (DASH), αλλά και το δικό μας διατροφικό πρότυπο Μεσογειακή Διατροφή φαίνεται να συμφωνούν σε ορισμένα χαρακτηριστικά και οδηγίες. Σε κάθε περίπτωση αναγνωρίζεται ότι δεν υπάρχει κάποιο αυστηρά ορισμένο σχέδιο κοινό για όλους. Κάθε φορέας ή/και διατροφικό πρότυπο παρέχει ποικιλία επιλογών με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει ευελιξία και κάθε παιδί ή ενήλικας να μπορεί να προσαρμοστεί σε αυτές.

Υγιεινή Διατροφή: Βασικά σημεία ώστε να «καταστρώσουμε» επιτυχώς ένα σχέδιο

Ποικιλία

Αναγνωρίζουμε ορισμένες βασικές ομάδες τροφών, δηλαδή τα φρούτα, τα λαχανικά, τα γαλακτοκομικά, τις αμυλούχες τροφές-δημητριακά-αρτοπαρασκευάσματα και το κρέας-ψάρι-θαλασσινά-αυγό-όσπρια-ξηροί καρποί. Προκειμένου να επιτευχθεί ποικιλία στην διατροφή μας δεν είναι απαραίτητο να καταναλώνουμε όλες τις τροφές. Απαιτείται όμως να συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας τροφές και από τις πέντε ομάδες και να κάνουμε εναλλαγές.

Θρεπτικές Επιλογές

Υπάρχουν τροφές και ροφήματα με υψηλή θρεπτική πυκνότητα, δηλαδή με μεγάλη θρεπτική αξία. Αυτές οι τροφές παρέχουν βιταμίνες, μέταλλα, φυτοθρεπτικά συστατικά, διαιτητικές ίνες και σχετικά περιορισμένες θερμίδες. Παράλληλα, είναι εξαιρετικές επιλογές δεδομένου ότι συνήθως περιέχουν περιορισμένα στερεά λιπαρά, ελάχιστα ή καθόλου πρόσθετα σάκχαρα, άμυλο και νάτριο. Τροφές με υψηλή θρεπτική πυκνότητα αποτελούν τα φρούτα, τα λαχανικά, τα σιτηρά και δημητριακά ολικής αλέσεως, οι ανάλατοι ξηροί καρποί και σπόροι, τα θαλασσινά, το άπαχο κρέας και πουλερικά, τα αυγά, τα όσπρια και το γάλα.

Διαβάστε επίσης

Κατάλληλη Ποσότητα

Ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός. Οι ενεργειακές ανάγκες ενός παιδιού, αλλά και ενός ενήλικα, διαφέρουν βάση τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά του (βάρος, ύψος), την ηλικία και το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας. Κατ’επέκταση για κάθε παιδί η κατάλληλη ποσότητα είναι διαφορετική. Οι ομάδες τροφών αλλά και μέθοδοι προσδιορισμού της ποσότητας, όπως η παλάμη και το φλιτζάνι, μπορούν να βοηθήσουν να υπολογίσει κανείς τη ποσότητα του φαγητού που προσλαμβάνει και να εκτιμήσει κατά προσέγγιση την ημερήσια ενεργειακή του πρόσληψη.

Κατάλληλες Αναλογίες

Αναφέραμε παραπάνω ότι ένας από τους διατροφικούς στόχους είναι η ποικιλία και κατανάλωση τροφών από όλες τις ομάδες. Όμως οι ποσότητες που χρειάζεται ένα παιδί δεν είναι ίδιες για όλες τις ομάδες τροφών. Κάποιες ομάδες, όπως τα λαχανικά, συστήνεται να καταναλώνονται σε σχετικά μεγαλύτερες ποσότητες και πιο συχνά. Αντίστροφα, άλλες ομάδες συστήνεται να καταναλώνονται σε μικρότερη ποσότητα και συχνότητα, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ποικιλία των θρεπτικών συστατικών που χρειάζεται ο οργανισμός.

Ενεργειακή Ισορροπία

Η ενεργειακή ισορροπία, δηλαδή το ενεργειακό ισοζύγιο, σχετίζεται και με τη τροφή αλλά και με το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας. Η άσκηση είναι καλό να συμπεριλαμβάνεται στη ζωή κάθε παιδιού για τη διαχείριση και έλεγχο του σωματικού του βάρους.

Διαβάστε επίσης

Συνολικά, όλα τα παραπάνω μπορούν να βοηθήσουν ώστε να εξασφαλίσουν παιδιά και γονείς μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή. Οι αλλαγές στη διατροφή ενός ατόμου, κατ’επέκταση και στον τρόπο ζωής του, θα πρέπει να γίνονται σταδιακά. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι μικρές αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλα οφέλη.

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».