θηλασμός

Θηλασμός: Διατροφική αξία & πλεονεκτήματα

Η προσφορά του μητρικού γάλατος είναι το αναφαίρετο βιολογικό και ηθικό δικαίωμα της μητέρας ως προς το παιδί. Ο θηλασμός έχει πρωταρχική σημασία στην επιβίωση και στην ποιότητας ζωής, για τα πρώτα χρόνια της ζωής του. 

Ο θηλασμός και τα οφέλη του δεν διαρκούν μόνο όσο παραμένει αυτός, αλλά ακολουθούν το παιδί μέχρι και την ενήλικη ζωή. Επίσης, δεν παύει και η μητέρα να απολαμβάνει τα οφέλη του.

Τα οφέλη του θηλασμού για τη μητέρα

Ο θηλασμός είναι ευεργετικός μιας και σχετίζεται με την καλή σωματική και ψυχολογική κατάσταση της, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της. Τα στοιχεία των επιδημιολογικών μελετών δείχνουν ότι  τα παιδιά που θήλασαν είχαν μικρότερη ανάγκη για ιατρική παρακολούθηση.

 Επιpρόσθετα, είχαν μειωμένη συχνότητα εμφάνισης ασθενειών του αναπνευστικού και του γαστρεντερικού συστήματος. Παρατηρήθηκαν επίσης και με μειωμένα συμπτώματα που σχετίζονται στις συναισθηματικές διακυμάνσεις.

Παράγοντες που μπορεί να επιβαρύνουν το θηλασμό​

Η μαστίτιδα είναι ένας από τους πιο γνωστούς παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε διακοπή του θηλασμού. 

Άλλη μια αιτία για πρόωρη διακοπή του θηλασμού έχει φανεί να είναι η επιστροφή της γυναίκας στον εργασιακό της χώρο. Σε αυτήν την  περίπτωση, για να συνεχιστεί ο θηλασμός, η γυναίκα χρειάζεται ισχυρή υποστήριξη από το περιβάλλον της. 

H ελλιπής εκπαίδευση των γυναικών για τη σωστή πρακτική κατά τη διάρκεια του θηλασμού λειτουργεί ως ένας ακόμα παράγοντας για να σταματήσουν το θηλασμό.

Η θρεπτική αξία του μητρικού γάλακτος

Το μητρικό γάλα είναι απόλυτα ικανό να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες του παιδιού. Για να είμαστε ειλικρινείς, ενδυναμώνει και τη σχέση με τη μητέρα και προάγουν την φυσιολογική ανάπτυξη του βρέφους. 

Το μητρικό γάλα περιέχει βιοενεργά συστατικά που βελτιώνουν την γνωσιακή λειτουργία, ανάπτυξη και την άμυνα του παιδιού απέναντι στις ασθένειες.

 Όσον αφορά το τελευταίο, αυτή η λειτουργία οφείλεται στην υψηλή του περιεκτικότητα σε ανοσολογικές πρωτεΐνες.  Επίσης, οφείλεται στην ικανότητα της παθητικής μεταφοράς αντισωμάτων μέσω της διαδικασίας του θηλασμού.

Φυσικά, για να μπορέσουν να επιτευχθούν όλες οι προαναφερθείσες ευεργετικές ιδιότητες είναι πολύ κρίσιμη η κατάσταση θρέψη της μητέρας. Η περίοδος πριν, όσο και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και την περίοδο του θηλασμού είναι σημαντικές για να μπορέσει το μητρικό γάλα να περιέχει επαρκή ποσότητα βιταμινών και των υπολοίπων θρεπτικών συστατικών.

Τα οφέλη του θηλασμού για το παιδί

Συνεπώς, τα παιδιά που θηλάζουν έχουν μικρότερη συχνότητα εμφάνισης άσθματος, παχυσαρκίας και μολύνσεων του γαστρεντερικού σωλήνα. Μειωμένη παρουσιάζεται η εμφάνιση νεκρωτικής εντεροκολίτιδας, του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 και μολύνσεεων στο αναπνευστικό.

Μητρικό γαλά vs. Φόρμουλα

Το μητρικό γάλα υπερέχει αναμφισβήτητα έναντι της φόρμουλας για την πρόληψη της παχυσαρκίας. Μιας και πρόσφατη μετανάλυση έδειξε ότι τα παιδιά που θηλάζουν σε σχέση με εκείνα που δεν θηλάζουν έχουν κατά 15% λιγότερες πιθανότητες για την εμφάνιση παιδικής παχυσαρκίας.

Από πλευράς παθοφυσιολογίας, η πιο κοινή αιτιολόγηση είναι ότι ο θηλασμός προστατεύει από την υπερβολική «έκρηξη» ανάπτυξης. Τα παιδιά που θηλάζουν είναι γνωστό ότι αναπτύσσονται με πιο αργό ρυθμό. Οι καμπύλες ανάπτυξης είναι χαμηλότερες, σε σύγκριση με την ραγδαία ανάπτυξη των παιδιών που τρέφονται με φόρμουλα και αυτό είναι που δρα προστατευτικά. 

Αυτό οφείλεται στην υψηλότερη περιεκτικότητα της φόρμουλας σε ενέργεια και σε πρωτεΐνη. Πιο συγκεκριμένα, στον αυξητικό παράγοντα IGF -1, όπου παράλληλα μπορεί να προκαλέσει και ενδοκρινολογικές αλλαγές στο παιδί.

Μαρία Μεντζέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με M.Sc.
Κλινική Διατροφή και εξειδίκευση στο Life Coaching και στο NLP (Πανεπιστήμιου Αιγαίου)
6984515475
maria.mentzelou@hotmail.com

Ονομάζομαι Μαρία Μεντζέλου και το επαγγελματικό μου όνειρο έγινε πραγματικότητα με την αποφοίτηση μου από το τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, με βαθμό πτυχίου 8,34. Το ταξίδι στη γνώση συνεχίστηκε και το 2018 με την ολοκλήρωση με άριστα του μεταπτυχιακού στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή με κατεύθυνση την Κλινική Διατροφή, μιας και προτεραιότητα μου είναι να σε βοηθήσω προσφέροντας τα μέγιστα ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος ζωής σου, ανεξαρτήτως προβλημάτων υγείας. Ερευνητικά, το ενδιαφέρον μου στο πλαίσιο του προπτυχιακού ήταν η εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας με θέμα: ”Διαιτητική Πρόσληψη και Επίπεδα Χαλκού και Ψευδαργύρου σε Παιδιά.”

 

Αργότερα, συνέχισα με τη διπλωματική μου εργασία στα πλαίσια του μεταπτυχιακού με θέμα: ‘’Διερεύνηση της σχέσης των επιπέδων βιταμίνης D, σωματικού βάρους και ινσουλινοαντίστασης σε παιδιά σχολικής ηλικίας.’’ Όμως, το ταξίδι στην γνώση είναι αδιάκοπο με τις αναζητήσεις μου σχετικά με τη σφαιρική αντιμετώπιση και τον αδιαμφισβήτητο ρόλο που έχει η ψυχολογία να με οδηγεί να παρακολουθήσω το ετήσιο πρόγραμμα: «Coaching με στοιχεία συμβουλευτικής» και το πρόγραμμα: «Βασικές Δεξιότητες στο Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό (NLP)» από το Πανεπιστήμιο Αιγίου. Πολύ σημαντικές εμπειρίες και γνώση απέκτησα από την πρακτική άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών ”Σωτηρία” και στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μ.Τ.Σ, όπως σε διαιτολογικό γραφείο καθώς και σε χώρο μαζικής εστίασης.

 

Η επαγγελματική μου εμπειρία αφορά την απασχόληση μου ως υπεύθυνη διαιτολόγος σε εργομετρικό, διαγνωστικό και διατροφολογικό κέντρο, όπως και σε ενδοκρινολογικό ιατρείο, σε πολυδύναμο κέντρο αισθητικής. Δεν παύει, παράλληλα, μεγάλη μου αγάπη να είναι η ενασχόληση με την αρθρογραφία. Οι εξελίξεις στον χώρο της διαιτολογίας είναι συνεχείς και ραγδαίες και για αυτό ακριβώς φροντίζω να ενημερώνομαι παρακολουθώντας ημερίδες και συνέδρια. Παράλληλα, η αγάπη μου στην επιστήμη με κρατάει σε εγρήγορση διαβάζοντας τα τελευταία βιβλιογραφικά δεδομένα που ανακύπτουν.