Πώς να προετοιμάσετε με ασφάλεια τα τρόφιμα για τις οικογενειακές σας αποδράσεις

Είτε τις ονομάσουμε πικνίκ, είτε τις ονομάσουμε κατασκήνωση (camping), είτε τις απλώσουμε σε ένα ωραίο τραπεζομάντηλο ή τις καταχωνιάσουμε σε μια τσάντα, οι λιχουδιές που συνοδεύουν τις εξορμήσεις μας στην φύση χρειάζεται να είναι οι «κατάλληλες» για μεγάλους και μικρούς. Δε λέμε να είστε πάνω από τα τρόφιμα αντί να διασκεδάζετε, παρά μόνο να κάνετε τις πιο ευνοϊκές επιλογές τροφίμων, ώστε να χρειάζονται όσο πιο απλή διαχείριση. Ποιος θα ήθελε να χαλάσει μια εκδρομή λόγω τροφικής δηλητηρίασης και να καταλήξει σε ανησυχία ή ταλαιπωρία; Εδώ, λοιπόν, θα βρείτε μια λίστα, ώστε να μπορείτε να ανατρέχετε για να τσεκάρετε πως ξεκινάτε για την εκδρομή σας με ότι χρειάζεστε για την διαχείριση των τροφίμων σας με ασφάλεια. Για να περάσετε ξέγνοιαστες οικογενειακές στιγμές στη φύση, χωρίς δυσάρεστα απρόοπτα.

Καθαριότητα χεριών:

  • πριν το μαγείρεμα,
  • αφού χειριστείτε ωμό κρέας,
  • πριν σερβίρετε φαγητό,
  • πριν καταναλώσετε φαγητό.

Για την εξασφάλιση της καθαριότητας χεριών:

  • Προμηθευτείτε σαπούνι χεριών εφόσον πρόκειται να έχετε πρόσβαση σε καθαρό τρεχούμενο νερό.
  • Έχετε μαζί σας απολυμαντικό χεριών, σε περίπτωση που διακοπεί η πρόσβασή σας σε καθαρό νερό.

Διαβάστε επίσης

Η παραπάνω λίστα αναφέρεται και στη διαδικασία μεταχείρισης τροφίμων κατά την προετοιμασία των αποσκευών, αλλά και κατά την άφιξη και προετοιμασία για κατανάλωση, καθώς κάθε φορά που αγγίζετε ένα τρόφιμο, υπάρχουν πιθανότητες να μεταφέρετε παθογόνους μικροοργανισμούς σε αυτό, και από αυτό σε κάποιο άλλο, ή σε καθαρά σκεύη, επιμολύνοντάς τα.

Σκεύη και περιέκτες τροφίμων:

Μιας και αναφερθήκαμε στα σκεύη, θα ήταν συνετό να πλένετε τυχόν τάπερ και επαναχρησιμοποιούμενες σακούλες τροφίμων (αφού μας αρέσει να απολαμβάνουμε τη φύση, ας είμαστε και υπέρμαχοι της βιωσιμότητας) που πρόκειται να χρησιμοποιήσετε για τη μεταφορά των τροφίμων. Αν έχετε τη δυνατότητα να κουβαλήσετε ψυγείο, ή αν υπάρχει ψυγείο στο κατάλυμα, τότε να έχετε στο μυαλό σας πως όταν στάζουν ζουμιά και χυμοί τροφίμων σε κάποια επιφάνεια, τότε δημιουργείται στο σημείο εστία αναπαραγωγής μικροοργανισμών. Επομένως, χρειάζεται επίσης, καθάρισμα και σφιχτά κλεισμένα δοχεία και σακούλες τροφίμων.

Επειδή οι συνθήκες μπορεί να είναι πιο αντίξοες από όσο φαντάζεστε, ιδίως αν επιχειρείτε πρώτη φορά εξόρμηση στη φύση με παιδιά, καλό είναι να έχετε προνοήσει για εναλλακτικές λύσεις.

Λίστα διαχείρισης αντιξοοτήτων:

  • Φροντίστε να πλύνετε και να αποθηκεύσετε καθαρά τα φρούτα και τα λαχανικά σε περιέκτες.
  • Φροντίστε να έχετε πλύνει τα μαχαιροπήρουνα και τον αποφλοιωτή που πρόκειται να χρησιμοποιήσετε για επιπλέον ξεφλούδισμα στον προορισμό σας, ώστε να μην μεταφέρονται μικρόβια από τους φλοιούς στο εσωτερικό ή στη σάρκα των ίδιων των τροφίμων.
  • Φροντίστε να έχετε επιπλέον καθαρά σκεύη και σερβίτσια μαζί σας για παν ενδεχόμενο.
  • Θυμηθείτε να έχετε διαφορετικά σκεύη και επιφάνειες διαχείρισης ωμών κρεάτων και άλλων τροφίμων.
  • Έχετε τοποθετήσει αρκετές πάγο-κύστες στο ψυγείο μεταφοράς ευαίσθητων τροφίμων, ώστε να εξασφαλίσετε πως δε θα διαταραχθεί επικίνδυνα η θερμοκρασία.
  • Μην ανοίγετε διαρκώς ή άσκοπα το ψυγείο σας, για να διατηρείτε ασφαλείς θερμοκρασίες στο εσωτερικό του.
  • Δοκιμάστε να διατηρήσετε διαφορετικό ψυγείο για τα ευπαθή τρόφιμα και τα ποτά, ώστε αν θέλετε να ανοίγετε συχνά το ψυγείο των ποτών χωρίς να ανησυχείτε. Αυτή η τακτική προτείνεται και για να μη μεταφερθούν μικρόβια, όπως από ωμά κρέατα σε δοχεία που μπορεί να ακουμπάμε το στόμα μας.
  • Αν έχετε μαρινάδα που χρησιμοποιείται σε ωμό κρέας, θαλασσινά ή πουλερικά, μην επιχειρήσετε να τη χρησιμοποιήσετε δεύτερη φορά.
  • Διαχωρίστε τα φρούτα, τα λαχανικά και τα μαγειρευτά από το ωμό κρέας, τα πουλερικά και τα θαλασσινά προϊόντα.
  • Φυλάξτε και μεταφέρετε κρύα και ζεστά τρόφιμα ξεχωριστά.
  • Το ψυγείο μεταφοράς τροφίμων μπορεί να μεταφερθεί στην πίσω θέση του αυτοκινήτου, όπου φτάνει ο κλιματισμός τις θερμές μέρες και όχι στο πορτ παγκάζ, ή το αντίθετο τις ψυχρές μέρες.
  • Καλό είναι να έχετε ένδειξη για την ακριβή θερμοκρασία στο εσωτερικό των ψυγείων (πχ κατάλληλο θερμόμετρο).
  • Αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε τον ίδιο πάγο σε ποτά και ευπαθή τρόφιμα, για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

Πιο «δύσκολα» σε διαχείριση τρόφιμα (λόγω ευπάθειας):

  • Κρέας,
  • Αυγά
  • Πουλερικά
  • Ψάρια
  • Θαλασσινά
  • Γαλακτοκομικά
  • Μαγιονέζα κ.α. σάλτσες ή οτιδήποτε μπορεί να περιέχει τέτοια προϊόντα

Πιο «εύκολα» σε διαχείριση τρόφιμα:

  • Ψωμί, φρυγανιές, κριτσίνια, κράκερς
  • Λαχανικά
  • Φρούτα
  • Ξηροί καρποί
  • Σπόροι
  • Γκοφρέτες ρυζιού και καλαμποκιού
  • Μπάρες δημητριακών και βρόμης
  • Δημητριακά πρωινού και βρόμης

Ενδείξεις θερμομέτρου τροφίμων:

  • Ασφαλής συντήρηση τροφίμων: < 4.4°C.
  • Επικίνδυνες θερμοκρασίες διατήρησης τροφίμων: 4.5°C – 60°C.
  • Θερμοκρασία ασφαλούς ψήσιμο κρεάτων: >70°C εσωτερική θερμοκρασία.
  • Θερμοκρασία ασφαλούς ψησίματος πουλερικών: >74°C εσωτερική θερμοκρασία.

Ορθή χρήση θερμομέτρου τροφίμων:

  • Βεβαιωθείτε πως εισχωρείτε το θερμόμετρο στο παχύτερο μέρος του κρέατος.
  • Βεβαιωθείτε πως το θερμόμετρο δεν έχει ακουμπήσει κόκκαλο.

Τέλος, να θυμάστε πως κανείς δε λέει πως δε μπορεί να ξέρετε ή να τηρείτε ήδη τις παραπάνω συστάσεις. Όμως γνωρίζοντας πως μπορεί το να ταξιδεύει κανείς με παιδιά μπορεί να είναι μια δοκιμασία, ειδικά για νέους γονείς και ειδικά όταν μιλάμε για κατασκήνωση ή πικνίκ στη φύση, αλλά και πως μπορεί να μη χωράει ούτε ένα πούλμαν όλα τα πράγματα που χρειάζεται να φορτώσετε, πως τα απρόοπτα μπορεί να είναι πολλά, πως η ανησυχίες σας μπορεί να χτυπούν κόκκινο, πως μπορεί να ξεχάσετε πράγματα όταν έχετε να φροντίσετε για τόσα… τα παραπάνω αποτελούν περισσότερο έναν οδηγό προετοιμασίας, που θα σας βοηθήσει να έχετε τις προτεραιότητες στον αυτόματο και θα σας διευκολύνει, ώστε να μην έχετε απρόοπτα και να καταφέρετε να χαλαρώσετε και να απολαύσετε την εκδρομή με τα παιδιά σας.

References

Academy of Nutrition and Dietetics (2022). How to Prevent 7 Picnic Food Safety Mistakes. Available online at: https://www.eatright.org/health/lifestyle/seasonal/how-to-prevent-7-picnic-food-safety-mistakes

Academy of Nutrition and Dietetics (2022). Food Tips for Summer Travel with Kids. Available online at: https://www.eatright.org/health/lifestyle/travel/food-tips-for-summer-travel-with-kids

Ελεάννα Τσιτσιμπίκου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Εξειδικευμένη Αθλητική Διατροφολόγος

BSc Queen Margaret University, UK

MSc Oxford Brookes University, UK

Εγγεγραμμένη Διαιτολόγος (RD) HCPC, UK

Κάτοχος αδείας ασκήσεως επαγγέλματος, GR, UK

Ιδρύτρια: DIET COGNITION

Email: eleanna@dietcognition.com

Facebook, Messenger: Diet Cognition Eleanna Tsitsimpikou

Instagram: @diet_cognition @tempting_diet

Η Ελεάννα Τσιτσιμπίκου είναι ιδρύτρια του «DIET COGNITION». Είναι εγγεγραμμένη διαιτολόγος (RD) από τον οργανισμό The Health and Care Professions Council (HCPC) με πτυχίο Διαιτολογίας (BSc) από το Πανεπιστήμιο Queen Margaret της Σκωτίας και με αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων ανώτατης εκπαιδευτικής κατάρτισης από τον αρμόδιο ελληνικό οργανισμό (ΑΤΕΕΝ), ενώ κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος της Διατροφής και Διαιτολογίας στην Ελλάδα. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εφαρμοσμένης Αθλητικής Διατροφής (MSc) του Πανεπιστημίου Oxford Brookes. Επιπλέον κατέχει πιστοποίηση με τίτλο «Ειδικός Αθλητικής Διατροφής» από τον οργανισμό ISSN.  Δραστηριοποιείται εντατικά στον χώρο της Διαιτολογίας και της Διατροφής από το 2017, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στο Metropolitan College στην Ελλάδα.

Έχει αποκτήσει κλινική πρακτική εμπειρία και έχει ασχοληθεί ιδιαιτέρως με τους τομείς της ευεξίας, της Παιδικής και της Αθλητικής διατροφής. Ήδη κατέχει 6 σχετικές επιστημονικές ερευνητικές δημοσιεύσεις, σε συνέδρια των μεγαλύτερων Ευρωπαϊκών οργανισμών: «Nutrition Society (NS)» και «European Federation of the Association of Dietitians (EFAD)», αλλά και του παγκόσμιου οργανισμού «International Federation of Sports Medicine (FIMS)». Πλέον, διατηρεί συνεργασίες με αθλητικούς ομίλους διάφορων αθλημάτων, ενώ διατηρεί σε βάθος επαφή με τον αθλητισμό, αφού η ίδια ασχολείται με το άθλημα του τένις από την παιδική της ηλικία, καθώς ακόμα συμμετέχει ερασιτεχνικά σε διάφορα αθλήματα. Τέλος, στην καθημερινή της πρακτική αξιοποιεί καινοτόμες και επιστημονικά εμπεριστατωμένες μεθόδους εκπαιδευτικού χαρακτήρα, εφαρμόζοντας εξατομικευμένη γνωσιακή και συμπεριφορική προσέγγιση, με στόχο την επίτευξη ευημερίας και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των διαιτομένων της.