Παιδική παχυσαρκία: Πότε ένα παιδί είναι ή τείνει να γίνει παχύσαρκο;

H παιδική παχυσαρκία είναι ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα υγείας του 21ου αιώνα. Μέσα σε 40 χρόνια, στα παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους έχει 10πλασσιαστεί από τα 11 εκατομμύρια στα 124 εκατομμύρια παγκοσμίως.

Η παχυσαρκία, παρ’ ότι είναι γνωστό ότι αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας από μόνη της, λειτουργεί και ως παράγοντας κινδύνου και για άλλες ασθένειες. Όπως, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο σακχαρώδης διαβήτης και η οστεοαρθρίτιδα. Επίσης, ένα πολύ σημαντικό ζήτημα είναι ότι η παιδική παχυσαρκία συχνά φτάνει μέχρι και την ενήλικη ζωή.

Ο ορισμός για την παιδική παχυσαρκία

Ο ορισμός της παιδικής παχυσαρκίας δεν έχει αλλάξει με το πέρασμα των χρόνων και συνεχίζει να ορίζεται με την συσσώρευση σωματικού λίπους. Δεν είναι όμως ίδια τα κατώφλια με εκείνα των ενηλίκων. Ο CDC ορίζει την υπερβαρότητα με τον εξής τρόπο: αν ο δείκτης μάζας σώματος του παιδιού βρίσκεται πάνω από την 95η εκατοστιαία θέση στην καμπύλη για την ηλικία του. Ή σε κίνδυνο για υπερβαρότητα, αν βρίσκονται μεταξύ της 85ης με 95ης εκατοστιαίας θέσης.

Αν λοιπόν το παιδί σου ανήκει σε μια από τις δύο κατηγορίες, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να το βοηθήσεις & να μειώσεις τον κίνδυνο για χρόνια νοσήματα.

Διαβάστε επίσης

Παιδική παχυσρκία: Τι μπορείς να κάνεις για να βοηθήσεις το παιδί

Νο.1 Να είσαι πρότυπο για το παιδί σου

Για να μπορέσει το παιδί σου να αποκτήσει καλές διατροφικές συνήθειες, είναι πολύ σημαντικό να είσαι εσύ το καλό πρότυπο. Παράλληλα, να το ενθαρρύνεις να είναι σωματικά δραστήριο και να τρέφεται ισορροπημένα όπως εσύ.

Νο.2 Να ενθαρρύνεις την τακτική σωματική δραστηριότητα διάρκειας τουλάχιστον 60 λεπτών

Τα παιδιά με παραπάνω σωματικό βάρος, δε χρειάζεται να ασκηθούν περισσότερο. Παρά μόνο να ακολουθούν τις συστάσεις, όπως και τα άλλα παιδιά. Βέβαια, αυτά τα 60 λεπτά, μπορούν να «σπάσουν» και σε μικρότερα χρονικά διαστήματα. Αν πάλι το παιδί σου δεν είναι ιδιαίτερα σωματικά δραστήριο, ενθάρρυνέ το να ξεκινήσει σταδιακά, ώστε βήμα βήμα να φτάσει στις συστάσεις των 60 λεπτών.

Νο. 3 Παιδικές μερίδες φαγητού

Είναι πολύ σημαντικό να αποφύγεις την υπερσίτιση του παιδιού σου μέσω μεγάλων μερίδων και να του δώσεις την ελευθερία να σου ζητήσει περισσότερο φαγητό, εφόσον νιώθει να πεινάει. Παράλληλα, μην πιέζεις το παιδί σου να τελειώσει το φαγητό του.

Βοηθό σε αυτή την προσπάθεια έχεις τα πιάτα παιδικού μεγέθους.

Νο. 4 Ενθάρρυνε την κατανάλωση υγιών γευμάτων, ποτών & σνακ

Τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, έχουν ως στόχο τις 5 ή και περισσότερες μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως, μιας και είναι πραγματικά εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, βιταμινών και μετάλλων. Δεν είναι τόσο δύσκολο να το καταφέρεις αν σκεφτείς ότι τα smoothies, οι σαλάτες και όλα τα γεύματα που περιέχουν είτε φρούτα είτε λαχανικά προσμετρώνται. Όσο μπορείς, προσπάθησε να αποθαρρύνεις την κατανάλωση ζαχαρούχων ροφημάτων και τροφίμων πλούσιων σε λίπος. Και αυτό γιατί αυτά είναι που «κλέβουν» τη θέση από τρόφιμα με υψηλή διατροφική αξία.

παιδική και εφηβική παχυσαρκία
Πατήστε στην εικόνα για να αποκτήσετε το best seller βιβλίο: "Παιδική και εφηβική παχυσαρκία"

Νο. 5 Μείωσε το χρόνο χρήσης οθονών & αύξησε τη διάρκεια του ύπνου

Βοήθησε το παιδί σου να μειώσει το χρόνο που δαπανά μπροστά από μια οθόνη, κάνοντας μαζί δραστηριότητες. Σίγουρα πάντως, ο τελικός χρόνος δε θα πρέπει να είναι περισσότερος από 2 ώρες ημερησίως. Σχετικά με τον ύπνο, είναι πολύ σημαντική η επαρκής διάρκεια του. Μιας και όταν αυτό δεν κατορθώνεται, αυξάνονται οι πιθανότητες της παχυσαρκίας με αλλαγές που συμβαίνουν στη διάθεση και στη συμπεριφορά των παιδιών.

Διαβάστε επίσης

Μαρία Μεντζέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος B.Sc., M.Sc.

Μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή & στο Life Coaching και στο NLP (Πανεπιστήμιου Αιγαίου) & Low Fodmaps διατροφή (Monash University)

Πίνδου 25, Πατήσια,

Τηλ. 2102285696 6984515475

Email: maria.mentzelou@hotmail.com

Link Site, Instagram & Facebook & Youtube

Ονομάζομαι Μαρία Μεντζέλου και το επαγγελματικό μου όνειρο έγινε πραγματικότητα με την αποφοίτηση μου από το τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Το ταξίδι στη γνώση συνεχίστηκε και το 2018 με την ολοκλήρωση με άριστα του μεταπτυχιακού στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή με κατεύθυνση την Κλινική Διατροφή.  

 

Όμως, το ταξίδι στην γνώση είναι αδιάκοπο με τα ετήσια προγράμματα: «Coaching με στοιχεία συμβουλευτικής» και το πρόγραμμα: «Βασικές Δεξιότητες στο Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό (NLP)» από το Πανεπιστήμιο Αιγίου. Παράλληλα έχω εξειδικευτεί από το Πανεπιστήμιο Monash στην Αυστραλία, πάνω στην διαχείριση ασθενών με Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, με την χρήση της Low Fodmap δίαιτας.

 

Πλέον, διατηρώ το δικό μου χώρο στα Πατήσια και συνεργάζομαι ως επιστημονικός συνεργάτης σε διαιτολογικό γραφείο της κα. Άννας Παπαγεωργίου «Ευρωστία» και συμμετάσχει σε προγράμματα προαγωγής υγείας τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και Ευρωπαϊκό. Παράλληλα, μαζί με τις ψυχολόγους Μαρία Αποστολοπούλου, Ψυχολόγος – Σχεσιακή Ψυχοθεραπεύτρια, B.Sc., P.g.D. και Μαρία Γιαννοπούλου, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, B.Sc., M.Sc  «γεννήσαμε» το NutriPsychology Project με σκοπό την παροχή ποικιλίας ολιστικών προγραμμάτων βιωματικής εκπαίδευσης που αφορούν την άμεση σύνδεση της διατροφής και της ψυχολογίας.