Μάθε πώς να περιορίσεις τα Πρόσθετα Σάκχαρα στη διατροφή του παιδιού

Τα σάκχαρα ανήκουν στην κατηγορία των υδατανθράκων, οι οποίοι μαζί με τις πρωτεΐνες και τα λιπίδια αποτελούν τα μακροθρεπτικά συστατικά των τροφίμων. Βασικό τους γνώρισμα είναι η ευχάριστη γλυκύτητα που προσδίδουν στα τρόφιμα, ενώ παράλληλα αποτελούν βασική πηγή ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Τα σάκχαρα που περιέχονται στις τροφές δύναται να περιέχονται σε αυτές εκ φύσεως ή να προστίθονται:

  • Τα σάκχαρα που περιέχονται εκ φύσεως στις τροφές είναι κυρίως η γλυκόζη, η φρουκτόζη, η σακχαρόζη και η λακτόζη. Τρόφιμα στα οποία περιλαμβάνονται είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, οι χυμοί/ πολτοί φρούτων και λαχανικών και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
  • Τα πρόσθετα σάκχαρα είναι κυρίως η σακχαρόζη, η φρουκτόζη, η γλυκόζη, η καστανή ζάχαρη, το μέλι, η μελάσα, το σιρόπι γλυκόζης/μαλτόζης, το γλυκαντικό/σιρόπι καλαμποκιού και το σιρόπι ρυζιού. Αυτά μπορεί να προστίθενται κατά την παραγωγική διαδικασία στα επεξεργασμένα/συσκευασμένα τρόφιμα (π.χ. αναψυκτικά, δημητριακά προιόντα, σοκολάτα, επιδόρπια, σάλτσες) ή κατά την προετοιμασία των τροφίμων (π.χ. σπιτικά ροφήματα και γλυκά).

Τα πρόσθετα σάκχαρα φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη επίδραση στα επίπεδα της γλυκόζης του αίματος, δεδομένου ότι αφομοιώνονται πιο γρήγορα από τον οργανισμό και χρειάζονται λιγότερο χρόνο για να εισέλθουν στην κυκλοφορία του αίματος, συγκριτικά με τα σάκχαρα που περιέχονται εκ φύσεως στα τρόφιμα. Κατά συνέπεια, προκειμένου να διαφυλαχθεί η υγεία μικρών και μεγάλων καλό είναι να περιορίζεται η κατανάλωση πρόσθετων σακχάρων.

Πώς μπορείτε να περιορίσετε την πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων από τη διατροφή σας αλλά και από τη διατροφή του παιδιού σας;

- ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΕΤΙΚΕΤΑ

Διαβάστε προσεκτικά τη διατροφική ετικέτα των τροφών που πρόκειται να καταναλώσετε. Το ζητούμενο είναι να αναγνωρίσετε το ποσό των «υδατανθράκων» και στη συνέχεια «εκ των οποίων σάκχαρα». Επιδιώξτε να καταναλώνονται λιγότερο από 25 γραμμάρια πρόσθετων σακχάρων ανά ημέρα για παιδιά ηλικίας 2 ετών και άνω. Σε παιδιά κάτω των 2 ετών αποφύγετε τη κατανάλωση τροφών και ροφημάτων με πρόσθετα σάκχαρα. Ακόμη και αν σας είναι δύσκολο να υπολογίσετε τη συνολική πρόσληψη η διατροφική ετικέτα θα σας βοηθήσει να συγκρίνεται τροφές μεταξύ τους και να καταλήξετε στην καλύτερη δυνατή.

- ΕΠΙΛΟΓΗ ΝΕΡΟΥ & ΓΑΛΑΤΟΣ

Πολλές φορές υπάρχει η τάση να αντικαθίσταται το νερό με άλλα ροφήματα όπως χυμός, αθλητικά ποτά, γλυκά τσάι κ.α. Βοηθήστε τα παιδιά σας να μάθουν να ενυδατώνονται μέσω του νερού και να μην αντικαθιστούν τα γεύματα τους με ροφήματα. Εναλλακτικά, καλή επιλογή μπορεί να αποτελέσει το γάλα δεδομένου ότι περιέχει φυσικά σάκχαρα, δηλαδή λακτόζη, αλλά και ασβέστιο, πρωτεΐνη, βιταμίνη D και άλλα θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για τα παιδιά.

- ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΧΥΜΩΝ ΦΡΟΥΤΩΝ

Καλό είναι να αποφεύγονται οι συσκευασμένοι χυμοί, αφού περιέχουν σημαντικές ποσότητες πρόσθετων σακχάρων. Επιπλέον, ακόμα και στη περίπτωση των φυσικών χυμών, εννοώντας το χυμό που θα στίψετε στο σπίτι, μην ξεχνάτε ότι χάνονται οι φυτικές ίνες. Μάλιστα σε βρέφη κάτω του ενός έτους συστήνεται η πλήρης αποφυγή της κατανάλωσης χυμών.

- ΑΠΟΦΥΓΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΩΝ / ΠΡΟΣΥΣΚΕΥΑΣΜΕΝΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Αποφεύγοντας τα επεξεργασμένα και προσυσκευασμένα τρόφιμα εξασφαλίζετε σε μεγάλο βαθμό την αποφυγή πρόσθετων σακχάρων, αφού όπως αναφέρεται και παραπάνω πολλές φορές αυτά προστίθενται κατά την παραγωγική διαδικασία. Παραδείγματος χάρη, εάν αγοράσετε dressing για σαλάτα το πιο πιθανό είναι να υπάρχει προσθήκη, ενώ αν το παρασκευάστε εσείς στο σπίτι βάσει κάποιων πρώτων υλών το πιο πιθανό είναι να το αποφύγετε.

- ΕΝΗΜΕΡΩΣΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ

Οι εταιρείες ποτών ξοδεύουν εκατομμύρια για μάρκετινγκ σε ενήλικες και παιδιά και σύμφωνα με το Rudd Center for Food Policy and Obesity οι περισσότεροι έφηβοι βλέπουν τουλάχιστον μία διαφήμιση για κάποιο ζαχαρούχο ρόφημα κάθε μέρα. Σταδιακά διαμορφώστε υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες στην οικογένεια. Συζητήστε με το παιδί σας και ενημερώστε το για τα παραπάνω. Τέλος, μην ξεχνάτε ότι ως γονιός αποτελείτε ένα πρότυπο για το παιδί σας στο σύνολο των συμπεριφορών σας, συμπεριλαμβανομένων και των διαιτητικών συνηθειών.

Διαβάστε επίσης

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».