Ετικέτες τροφίμων: Πώς τις διαβάζουμε σωστά & τι να προσέξουμε για τα παιδιά μας

Οι διατροφικές ετικέτες που αναγράφονται στις συσκευασίες των τροφίμων αποτελούν ένα καλό εργαλείο για τον πιο ευαισθητοποιημένο καταναλωτή, ο οποίος εμφανίζει ένα παραπάνω ενδιαφέρον για τον τρόπο παρασκευής του τροφίμου που επιθυμεί να καταναλώσει. Σε αυτήν την κατηγορία βρίσκονται και οι γονείς, καθώς υπάρχει η επιθυμία να παρέχουν στο παιδί τους την πιο υγιεινή επιλογή.

 

Σε αυτό το άρθρο θα σας δώσουμε μερικές χρήσιμες οδηγίες για το πώς να αποκωδικοποιήσετε τις πληροφορίες που αναγράφονται στις ετικέτες τροφίμων. Επίσης θα ενημερωθείτε και για το σε ποια σημεία θα πρέπει να δώσετε περισσότερη προσοχή.

Στις ετικέτες των συσκευασμένων τροφίμων, αναγράφονται τα συστατικά παρασκευής του τροφίμου, η διατροφική αξία, η παρουσία αλλεργιογόνων καθώς και ο χρόνος ζωής του τροφίμου.

Συστατικά τροφίμου

Τα συστατικά αναγράφονται κατά φθίνουσα σειρά με βάση την περιεκτικότητα τους ως προς το βάρος στο συσκευασμένο τρόφιμο. Αυτό σημαίνει ότι το συστατικό που αναγράφεται πρώτο είναι και αυτό που βρίσκεται σε μεγαλύτερη ποσότητα μέσα στο τρόφιμο σε αντίθεση με αυτό που βρίσκεται τελευταίο.

Ολική Άλεση

Συχνά διαβάζουμε τον ισχυρισμό «Ολικής Άλεσης» σε πολλά προϊόντα. Ωστόσο δεν περιέχουν όλα την ίδια περιεκτικότητα ολικής άλεσης δημητριακών. Επομένως ελέγχουμε στην ετικέτα σε ποια σειρά και σε τι ποσοστό βρίσκεται αλεσμένο ολικώς το δημητριακό από το οποίο έχει παρασκευαστεί το τρόφιμο.

Πρόσθετα Σάκχαρα

Τα λεγόμενα «απλά» ή «ελεύθερα» σάκχαρα μπορούν να βρεθούν στην ετικέτα του τροφίμου με πολλές διαφορετικές ονομασίες όπως: ζάχαρη, μέλι, γλυκόζη, φρουκτόζη και μαλτόζη. Καθώς επίσης δεξτρόζη, σιρόπι καλαμποκιού, σιρόπι γλυκόζης, εκχύλισμα βύνης σιταριού, μελάσα κτλ. Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε ποια σειρά βρίσκονται τα πρόσθετα σάκχαρα στην ετικέτα τροφίμου. Καθώς το ανώτερο επιτρεπτό όριο κατανάλωσής τους είναι 5-10% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων. Προτιμάμε τα τρόφιμα που περιέχουν λιγότερο από 5 γραμμάρια σακχάρων ανά 100 γραμμάρια για στέρεες τροφές ή 2,5 γραμμάρια σακχάρων ανά 100 ml για υγρές τροφές.


Είναι σημαντικό να διευκρινισθεί ότι τα σάκχαρα που προέρχονται από φυσικές πηγές φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα δεν είναι επιβλαβείς και δεν υπάρχει ανώτερο όριο. Αυτά τα σάκχαρα θα τα βρούμε σε συσκευασμένα προϊόντα, στα οποία αναγράφεται η δήλωση «Χωρίς πρόσθετα σάκχαρα».

Διαβάστε επίσης

Λιπαρά

Υψηλές ποσότητες λιπαρών αυξάνουν τον κίνδυνο για παχυσαρκία και ιδιαίτερα τα κορεσμένα λιπαρά κατηγορούνται για διάφορες παθήσεις. Προτιμάμε τα τρόφιμα που περιέχουν λιγότερο από 5 γραμμάρια κορεσμένου λίπους ανά 100 γραμμάρια.

Διαιτητικές ίνες

Συχνά μπορούμε να τις βρούμε και με τον όρο «φυτικές» ή «εδώδιμες» ίνες και έχουν ιδιαίτερα σπουδαίο ρόλο αφού αυξάνουν την αίσθηση του κορεσμού, έχουν καλύτερη επίδραση στη γλυκόζη του αίματος και συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Προτιμάμε τα τρόφιμα που περιέχουν πάνω από 5 γραμμάρια φυτικών ινών ανά 100 γραμμάρια.

Αλάτι / Νάτριο

Προτιμάμε τα τρόφιμα που περιέχουν λιγότερο από 0,1 γραμμάρια (100 mg) νάτριο ή 0,3 γραμμάρια (300 mg) αλάτι ανά 100 γραμμάρια τροφίμου.

Φοινικέλαιο

Το φοινικέλαιο αποτελεί ένα συχνά χρησιμοποιούμενο φυτικό έλαιο. Καθώς είναι φθηνό και βολικό λόγω της σταθερότητάς του, για την παρασκευή των τροφίμων. Ωστόσο έχει ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, το οποία είναι επιβλαβή για την υγεία μας.

Πρόσθετα ή «Ε»

Υπάρχει μια μεγάλη λίστα με φυσικά ή συνθετικά πρόσθετα τροφίμων, τα οποία προστίθενται στο προϊόν για να εξυπηρετήσουν κατά περίπτωση διάφορους σκοπούς. Π.χ. παράταση χρόνου ζωής, βελτίωση οργανοληπτικών χαρακτηριστικών κ.α. Τα πρόσθετα λαμβάνουν το γράμμα «Ε» και ακολουθεί ένας τριψήφιος αριθμός προκειμένου να κωδικοποιηθεί η κατηγορία του πρόσθετου. Συνεπώς δεν είναι όλα τα πρόσθετα επιβλαβή, ωστόσο δεν μπορούμε να παραλείψουμε πώς ειδικά για τα παιδιά. Φαίνεται να χρειάζεται να αποφεύγονται οι τεχνητές χρωστικές (Ε100-Ε199), νιτρώδη και νιτρικά (Ε249-Ε251)

Αλλεργιογόνα

Η προειδοποίηση στη συσκευασία ενός τροφίμου για αλλεργιογόνα έχει σαν στόχο να προφυλάξει τους καταναλωτές που εμφανίζουν αλλεργίες σε κάποιο συστατικό του τροφίμου. Έτσι, σε περίπτωση που κάποιο τρόφιμο περιέχει ή ενδέχεται να περιέχει έστω και ίχνη συστατικών. Μπορεί να προκαλέσουν αλλεργικές αντιδράσεις, – γιατί μπορεί να παρασκευάζεται σε βιομηχανία στην οποία επεξεργάζονται και αλλεργιογόνα συστατικά. Τότε αναγράφεται είτε: «περιέχει ίχνη…» είτε με έντονα γράμματα στη λίστα των συστατικών.

 

Επίσης, σε περίπτωση που τα προϊόντα περιέχουν ή παρασκευάζονται από Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς (ΓΤΟ) ή (GMO) θα πρέπει επισημαίνεται. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζουμε μερικές βασικές αρχές στο τρόπο με τον οποίο διαβάζουμε τις ετικέτες τροφίμων. Μας βοηθάει να έχουμε έλεγχο όσο αφορά την ποιότητα του τροφίμου που καταναλώνουμε.

 Nα θυμάστε ότι ειδικά όταν αναφερόμαστε σε παιδιά, όσο λιγότερα συστατικά έχει ένα προϊόν, τόσο το καλύτερο.

Διαβάστε επίσης

Χαρά Παρωτίδη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Άλιμος, Αθήνα
Κιν: 6989608906
Email: haraparotidi@outlook.com

Η Χαρά Παρωτίδη αποφοίτησε το τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεχίζοντας τις σπουδές της στο τμήμα Διαιτολογίας και Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κατάφερε να συσχετίσει τις γνώσεις της για τα τρόφιμα με την αλληλεπίδρασή τους στο ανθρώπινο σώμα. Επιμορφώνεται συνεχώς για θέματα σχετικά με τη Διατροφή του Ανθρώπου, καθώς και τους μηχανισμούς με τους οποίους ένας Επιστήμονας του χώρου της Υγείας, μπορεί να δώσει κίνητρο για την επίτευξη του ευ ζην.