Είναι η νηστεία ασφαλής για το παιδί;

Είναι η νηστεία ασφαλής για το παιδί;

Η νηστεία κατά βάση πρόκειται για μια χορτοφαγική διατροφή στην οποία αποκλείονται οι ομάδες τροφίμων του κρέατος και των ψαριών και μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως εξής:

  • Στη μορφή που επιτρέπονται τα γαλακτοκομικά
  • Στη μορφή που επιτρέπονται τα αυγά
  • Και στη vegan διατροφή που αποκλείονται όλα τα παραπάνω όπως και το μέλι.

Διαβάστε επίσης

Ας δούμε λοιπόν τον αντίκτυπο που έχουν τέτοιας φύσης διατροφικά μοντέλα!

Στους ενήλικες είναι γνωστά τα πολλαπλά οφέλη που παρέχουν αυτά τα διατροφικά πρότυπα στη μείωση του κινδύνου για παχυσαρκία, καρδιαγγειακές ασθένειες και σακχαρώδη διαβήτη. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά, όπως είναι η πρωτεΐνη, ο σίδηρος, το ασβέστιο, η βιταμίνη D, η βιταμίνη Β12, το ιώδιο και τα Ω-3 λιπαρά οξέα.

Φυσικά, η μεγάλη διαφοροποίηση των παιδιών σε σχέση με τους ενήλικες είναι οι αυξημένες απαιτήσεις τους σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά εξαιτίας του ότι βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης.

Πιο συγκεκριμένα, στην παιδική διατροφή μας ενδιαφέρουν τα εξής:

Πρωτεΐνη

Η πρωτεΐνη μέσα από τη διατροφή παρέχει αμινοξέα απαραίτητα για τη σύνθεση τόσο των ιστών του σώματος όσο και των ορμονών ή νευροδιαβιβαστών. Η βιολογική αξία επίσης της πρωτεΐνης στα φυτικά τρόφιμα είναι πιο μειωμένη σε σχέση με τα ζωικά, για αυτό κιόλας εγείρει ανησυχία.

Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη και υγιή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Ασβέστιο και βιταμίνη D

Μαζί είναι εξαιρετικά σημαντικά στην επίτευξη της βέλτιστης οστικής υγείας των παιδιών.

Βιταμίνη Β12

Παίζει καίριο ρόλο στον μεταβολισμό, με την ανεπάρκεια σε αυτή να σχετίζεται με αιματολογικά, νευρολογικά ή ψυχιατρικά ζητήματα. Κατά την παιδική ηλικία, όμως, τα μειωμένα επίπεδα της συνδέονται με μειωμένη ανάπτυξη, κινησιολογικές διαταραχές και καθυστέρηση στην ανάπτυξη.

Ιώδιο

Σχετίζεται με την υγιή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

Ω – 3 λιπαρά οξέα

Συνδέονται με τη γνωσιακή λειτουργία, και την ανοσολογική απάντηση. Οι μέχρι τώρα μελέτες δείχνουν ότι είναι πιο πιθανό σε παιδιά κάτω των 4 ετών να βρεθούν διατροφικές ανεπάρκειες. Ωστόσο τα παιδιά που ακολουθούν προσεκτικά ένα τέτοιο πρότυπο ακόμα και για την σύντομη περίοδο της νηστείας επωφελούνται στο κομμάτι του λιπιδαιμικού τους προφίλ, στην αντιοξειδωτική τους κατάσταση και στην πρόσληψη φυτικών ινών.

Κάνοντας τη νηστεία θρεπτική

Για να γίνει η νηστεία ακόμα πιο θρεπτική για τα παιδιά είναι σημαντικό να υιοθετηθούν τρόφιμα που θα αναπληρώσουν τις απώλειες των θρεπτικών συστατικών από τις ομάδες τροφίμων που αποκλείστηκαν. Συνεπώς, τα προϊόντα σόγιας και τα εμπλουτισμένα φυτικά ροφήματα είναι δύο άσσοι στο μανίκι σου.

Διαβάστε επίσης

Η European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (ESPGHAN) υποστηρίζει ότι είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η επαρκής θρέψη σε περίπτωση που το παιδί σου θέλεις εν προκειμένω να νηστέψει.

Μην ξεχνάμε ακόμα τον κίνδυνο τα παιδιά να καταλήξουν να καταναλώνουν περισσότερα γλυκά και κορεσμένα λιπαρά οξέα, ώστε να αποκτήσουν την αίσθηση του κορεσμού.

Αν λοιπόν συνοψίζοντας, σκέφτεσαι το παιδί σου να ακολουθήσει τη νηστεία, καλό θα είναι να έχεις επισκεφτεί σα γονιός έναν διατροφολόγο, ώστε να καλύψει όλες του τις ανάγκες στα θρεπτικά συστατικά που αναφέραμε παραπάνω.

Διαβάστε επίσης

Βιβλιογραφία:

  • Schürmann, Vegetarian diets in children: a systematic review, Vol.:(0123456789)1 Eur J Nutr
  • Susana Redecillas-Ferreiro, Position paper on vegetarian diets in infants and children. Committee on Nutrition and Breastfeeding of the Spanish Paediatric Association, Position paper on vegetarian diets in infants and children. Committee on Nutrition and Breastfeeding of the Spanish Paediatric Association

Μαρία Μεντζέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με M.Sc.
Κλινική Διατροφή και εξειδίκευση στο Life Coaching και στο NLP (Πανεπιστήμιου Αιγαίου)
6984515475
maria.mentzelou@hotmail.com

Ονομάζομαι Μαρία Μεντζέλου και το επαγγελματικό μου όνειρο έγινε πραγματικότητα με την αποφοίτηση μου από το τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, με βαθμό πτυχίου 8,34. Το ταξίδι στη γνώση συνεχίστηκε και το 2018 με την ολοκλήρωση με άριστα του μεταπτυχιακού στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή με κατεύθυνση την Κλινική Διατροφή, μιας και προτεραιότητα μου είναι να σε βοηθήσω προσφέροντας τα μέγιστα ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος ζωής σου, ανεξαρτήτως προβλημάτων υγείας. Ερευνητικά, το ενδιαφέρον μου στο πλαίσιο του προπτυχιακού ήταν η εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας με θέμα: ”Διαιτητική Πρόσληψη και Επίπεδα Χαλκού και Ψευδαργύρου σε Παιδιά.”