Χρήσιμα TIPS για να ετοιμάσετε σπιτικά βρεφικά γεύματα

Η θεωρία πίσω από τα σπιτικά βρεφικά γεύματα

Ξεκινώντας, χρειάζεται να υπενθυμίσουμε πως ο μητρικός θηλασμός συνιστάται ως αποκλειστική πηγή λήψης τροφής μέχρι την ηλικία των έξι μηνών του βρέφους. Μετά από αυτούς τους μήνες συνδυαστικά προστίθενται μεθοδικά στερεές τροφές, ώστε μέχρι το βρέφος να σβήσει το πρώτο του κεράκι και να γίνει ενός έτους να έχει ανακαλύψει όλα τα τρόφιμα. Φυσικά, αυτή η διαδικασία χρειάζεται προσεκτική επιμέλεια από εσάς τους γονείς και φροντιστές του βρέφους, υπό την καθοδήγηση πάντα από το παιδίατρο και τον διαιτολόγο σας. Όσο στοργικοί και αν είστε, χρειάζεστε έναν ειδικό να σας βοηθά κατά την παρακολούθηση για πιθανών τροφικών αντιδράσεων, αλλεργιών και δυσανεξιών που μπορεί να εμφανιστούν. Αυτός θα εξασφαλίσει πως το βρέφος σας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα συστατικά και σε αναλογίες που του αρμόζουν σε κάθε αναπτυξιακή φάση και τρίμηνο. Έπειτα, και εφόσον έχει επιβεβαιώσει ειδικός πως το μικρό σας είναι έτοιμο να αρχίσει να δοκιμάζει στερεές τροφές, μπορείτε να βασιστείτε στα παρακάτω tips για να δημιουργείτε θρεπτικά σπιτικά βρεφικά γεύματα.

Πλέον, η διαδικασία για την σύσταση των τροφίμων στο βρέφος σας είναι απλούστερη συγκριτικά με παλαιότερα χρόνια, καθώς εκτός των φυσικών τροφίμων, καθώς μπορείτε να βρείτε και πολλές θρεπτικές επιλογές εμπορίου, όπως φόρμουλες κατάλληλα εμπλουτισμένες για βρέφη. Βέβαια, η προετοιμασία σπιτικού σας φαγητού έχει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα. Αρχικά, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην έκθεση του παιδιού σας σε περισσότερες γεύσεις, ώστε να μεγαλώσει με μεγαλύτερη ανεκτικότητα σε τροφές, αλλά και με μεγαλύτερη δεκτικότητα στις γευστικές δοκιμές. Επιπλέον, μπορεί να καταστήσει ευκολότερη την παρακολούθηση και τη ρύθμιση των ποσοτήτων πρόσθετων σακχάρων και νατρίου που λαμβάνει το παιδί μέσω της διατροφής του. Πάντα με την κατάλληλη καθοδήγηση και τη θέσπιση σωστών βάσεων από κάποιον ειδικό. Μέχρι να λάβετε εξατομικευμένες συστάσεις για την οικογένειά σας, οι βασικές αρχές που χρειάζεται να έχετε κατά νου για την παρασκευή σπιτικών γευμάτων και για τη σύσταση τροφών στο παιδί σας, θα αποδειχτούν σωτήριες.

Βασικές αρχές και tips για την επιλογή προϊόντων

Αν νιώθετε αγωνία και τρόμο κατά τις πρώτες σας απόπειρες  να προετοιμάσετε τα δικά σας βρεφικά γεύματα για το μικρό σας, θα ήταν ωφέλιμο να αρχίσετε σταδιακά. Χρειάζεστε μόνο μερικές φυσικές πρώτες ύλες. Μερικά παραδείγματα διαδικασιών με απλά φυτικά τρόφιμα θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα πολτοποιημένα ώριμα αβοκάντο και οι μπανάνες. Αν διαπιστώσετε πως το βρέφος ανταποκρίνεται καλά, τότε τις επόμενες φορές, δοκιμάστε να εντάξετε παντζάρια, μπρόκολο, σπαράγγια, σπανάκι, βατόμουρα και ροδάκινα. Το πιο σημαντικό στη διαδικασία είναι ο τρόπος που εισάγετε τα τρόφιμα στη διατροφή του παιδιού σας. Χρειάζεται να εισάγεται μόνο ένα νέο τρόφιμο κάθε φορά και να σιγουρεύεστε πως δεν παρουσιάζει αντιδράσεις σε αυτό, προτού προχωρήσετε σε σύσταση νέου τρόφιμου. Επιπλέον, παρόλο που μπορείτε να χρησιμοποιείται συστατικά από αυτά που μαγειρεύετε για όλη την οικογένεια, αυτά θα πρέπει να είναι φρέσκα, εποχής και αγνά, δηλαδή χωρίς να προσθέτετε αλάτι ή άλλα καρυκεύματα και μπαχαρικά μέσα στο βρεφικό γεύμα.

Βασικές αρχές και tips για την ασφάλεια βρεφικών τροφών

Κατά την προετοιμασία σπιτικών βρεφικών γευμάτων, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων. Το ανοσοποιητικό σύστημα του βρέφους δεν είναι ακόμα έτοιμο να το προστατέψει από πολλούς βλαβερούς μικροοργανισμούς. Συνεπώς, έπειτα από σχολαστικό πλύσιμο χεριών, συνιστάται σχολαστικό πλύσιμο και έντονο τρίψιμο στα προϊόντα, σκεύη, και επιφάνειες που χρησιμοποιείτε για την προετοιμασία του γεύματος. Ακόμα, συνιστάται να αφαιρείτε τυχόν φλούδες και σπόρια από φρούτα και λαχανικά, καθώς οι πιθανότητες να είναι βλαβερά αυξάνονται ιδιαίτερα όσο πιο κοντά στο χώμα αναπτύσσεται ο καρπός. Έπειτα, όσον αφορά το μαγείρεμα, συνιστάται αποκλειστικά το βράσιμο και τον ατμό, αλλά με πολύ καλό ψήσιμο, έως ότου τα τρόφιμα μαλακώσουν πολύ. Ιδίως το κρέας και το ψάρι θα πρέπει να είναι καλά βρασμένα και καθαρισμένα, με απόλυτα προσεκτικό καθάρισμα από τρίχες, κόκκαλα και λέπια.  Έτσι, θα εξασφαλίσετε πως και το μωρό σας θα καταναλώσει με ευκολία το τρόφιμο και πως το γεύμα του θα έχει διατηρήσει τη θρεπτικότητα που χρειάζεται.

Βασικές αρχές και tips για την επιλογή και τη διαχείριση των σπιτικών βρεφικών γευμάτων

  • Πολτοποιήστε ή αλέστε φρέσκα φρούτα εποχής στον χυμό τους.
  • Αραιώστε τις πολτοποιημένες τροφές με μητρικό γάλα, φόρμουλα βρεφικού γεύματος ή με νερό.
  • Για τους πρώτους 12 μήνες του βρέφους, μη χρησιμοποιείτε μέλι στα γεύματά του, καθώς μπορεί να περιέχει επιβλαβή σπόρια «Clostridium botulinum».
  • Αποφύγετε τη χρήση σιροπιών (π.χ. σιρόπι από καλαμπόκι) και άλλων γλυκαντικών στα βρεφικά γεύματα, καθώς δε θεωρούνται αντάξια των βρεφικών αναγκών.
  • Μην προσφέρετε ολόκληρα σταφύλια, μούρα, σταφίδες κ.α. τρόφιμα που αυξάνουν τον κίνδυνο πνιγμού στο βρέφος.
  • Για τους πρώτους 12 μήνες του βρέφους, μην επιλέγετε οποιοδήποτε γάλα του εμπορίου, εκτός των βρεφικών φόρμουλων.
  • Ελέγχετε πάντα ότι η θερμοκρασία των τροφών είναι η κατάλληλη πριν τις ταΐσετε στο βρέφος.

Διαβάστε επίσης

  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο μαγείρεμα του κρέατος, των ψαριών και των αυγών, καθώς υπάρχει αυξημένος κίνδυνος δηλητηρίασης του βρέφους, σε περίπτωση λάθος χειρισμού.
  • Σύμφωνα με την Academy of Nutrition and Dietetics (2019) τα ψάρια, τα βόεια και χοιρινά κομμάτια πρέπει να σιγό-μαγειρεύονται σε 63°C, ο μοσχαρίσιος κιμάς και τα αυγά σε 74°C τα πουλερικά όπως είναι το κοτόπουλο 80°C.
  • Αφού ετοιμάσετε το γεύμα, φροντίστε είτε να ταΐσετε με αυτό το μωρό σας, είτε να το διατηρήσετε αμέσως στο ψυγείο.
  • Σύμφωνα με την Academy of Nutrition and Dietetics (2019), αν επιλέξετε να συντηρήσετε το τρόφιμο στο ψυγείο, χρειάζεται να φροντίσετε να είναι σε σκεπασμένο σκεύος μέχρι 2 ημέρες
  • Σύμφωνα με την Academy of Nutrition and Dietetics (2019) αν επιλέξετε να διατηρήσετε το γεύμα στην κατάψυξη, χρειάζεται να μην παραμείνει σε αυτή για περισσότερο από ένα μήνα.
  • Για να ελέγχετε το χρονικό διάστημα συντήρησης και ψύξης των βρεφικών σας γευμάτων, κολλήστε πάνω στα σκεύη αποθήκευσης ετικέτες με ημερομηνία φύλαξης.
  • Φροντίστε να προσφέρετε ξεχωριστά μικρές μερίδες φαγητού στο βρέφος.
  • Αν περισσέψει φαγητό στο σερβίτσιο θα χρειαστεί να πεταχτεί, καθώς αν φυλαχτεί αυξάνονται οι πιθανότητες ανάπτυξης βλαβερών μικροοργανισμών στο γεύμα.

Συμπεράσματα για την επιλογή σπιτικών ή εμπορικών βρεφικών γευμάτων

Να θυμάστε πως, πλέον, οι βρεφικές φόρμουλες και τα βρεφικά γεύματα που υπάρχουν διαθέσιμα στο εμπόριο είναι μελετημένα και ισορροπημένα για τη θρέψη των βρεφών. Σε περίπτωση που αδυνατείτε να βασιστείτε σε σπιτικά βρεφικά γεύματα, μη διστάσετε να μιλήσετε με παιδίατρο ή διαιτολόγο για την καταλληλότερη επιλογή τροφής ή συμπλήρωσης της διατροφής του βρέφους.

Ελεάννα Τσιτσιμπίκου, BSc, MSc, RD

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Εξειδικευμένη Αθλητική Διατροφολόγος

BSc Queen Margaret University, UK

MSc Oxford Brookes University, UK

Εγγεγραμμένη Διαιτολόγος (RD) HCPC, UK

Κάτοχος αδείας ασκήσεως επαγγέλματος, GR, UK

DIET COGNITION

Φανερωμένης 8, Χολαργός, ΤΚ 15561

instagram: @diet_cognition

facebook: Diet Cognition

τηλέφωνο επικοινωνίας: 6934734606

Email: eleanna@dietcognition.com

Facebook, Messenger: Diet Cognition Eleanna Tsitsimpikou

Η Ελεάννα Τσιτσιμπίκου είναι ιδρύτρια του «DIET COGNITION». Είναι εγγεγραμμένη διαιτολόγος (RD) από τον οργανισμό The Health and Care Professions Council (HCPC) με πτυχίο Διαιτολογίας (BSc) από το Πανεπιστήμιο Queen Margaret της Σκωτίας και με αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων ανώτατης εκπαιδευτικής κατάρτισης από τον αρμόδιο ελληνικό οργανισμό (ΑΤΕΕΝ), ενώ κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος της Διατροφής και Διαιτολογίας στην Ελλάδα. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εφαρμοσμένης Αθλητικής Διατροφής (MSc) του Πανεπιστημίου Oxford Brookes. Επιπλέον κατέχει πιστοποίηση με τίτλο «Ειδικός Αθλητικής Διατροφής» από τον οργανισμό ISSN.  Δραστηριοποιείται εντατικά στον χώρο της Διαιτολογίας και της Διατροφής από το 2017, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στο Metropolitan College στην Ελλάδα.

Έχει αποκτήσει κλινική πρακτική εμπειρία και έχει ασχοληθεί ιδιαιτέρως με τους τομείς της ευεξίας, της Παιδικής και της Αθλητικής διατροφής. Ήδη κατέχει 6 σχετικές επιστημονικές ερευνητικές δημοσιεύσεις, σε συνέδρια των μεγαλύτερων Ευρωπαϊκών οργανισμών: «Nutrition Society (NS)» και «European Federation of the Association of Dietitians (EFAD)», αλλά και του παγκόσμιου οργανισμού «International Federation of Sports Medicine (FIMS)». Πλέον, διατηρεί συνεργασίες με αθλητικούς ομίλους διάφορων αθλημάτων, ενώ διατηρεί σε βάθος επαφή με τον αθλητισμό, αφού η ίδια ασχολείται με το άθλημα του τένις από την παιδική της ηλικία, καθώς ακόμα συμμετέχει ερασιτεχνικά σε διάφορα αθλήματα. Τέλος, στην καθημερινή της πρακτική αξιοποιεί καινοτόμες και επιστημονικά εμπεριστατωμένες μεθόδους εκπαιδευτικού χαρακτήρα, εφαρμόζοντας εξατομικευμένη γνωσιακή και συμπεριφορική προσέγγιση, με στόχο την επίτευξη ευημερίας και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των διαιτομένων της.