Χορτοφαγία & παιδί: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Στη σύγχρονη εποχή πολλοί έφηβοι αλλά και παιδιά ακολουθούν ως διατροφικό πρότυπο τη χορτοφαγία. Όσον αφορά τα παιδιά τις περισσότερες φορές η χορτοφαγία αποτελεί συνέχεια του διατροφικού προτύπου που ακολουθούν οι γονείς. Όσον αφορά τους εφήβους πολλές φορές αποτελεί ένα μέσο ανεξαρτησίας ή/και μπορεί να αντανακλά συγκεκριμένες πεποιθήσεις.

Οι χορτοφαγικές δίαιτες διαφέρουν μεταξύ τους και συνεπώς διαφέρουν και οι τροφές που αποκλείονται. Σε κάθε περίπτωση ένα χορτοφαγικό διατροφικό πρότυπο για ένα παιδί ή έναν έφηβο μπορεί να είναι υγιεινό και ισορροπημένο αρκεί να είναι καλά προγραμματισμένο και να καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες και οι ανάγκες σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να στηρίξουμε την απόφαση του παιδιού/εφήβου που θέλει να ακολουθήσει τη χορτοφαγία;

  • Προσδιορίστε τι τύπου χορτοφαγία θα ακολουθήσει το παιδί ώστε να προσδιορίσετε τις τροφές που θα αποκλείονται από τα γεύματα του.
  • Αναζητήστε τροφές που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τις αποκλειόμενες, τόσο γευστικά όσο και διατροφικά, μέσω έγκυρων πηγών ή συμβουλευτείτε έναν Διαιτολόγο-Διατροφολόγο.
  • Σχεδιάστε χορτοφαγικά πιάτα και σνακ που θα μπορούσε να αξιοποιήσει τόσο το παιδί όσο και η υπόλοιπη οικογένεια (π.χ. σπιτική πίτσα για χορτοφάγους).
  • Σχεδιάστε πιάτα τα οποία θα μπορούσαν να υπάρχουν σε δύο διαφορετικές εκδοχές, μία για το παιδί που ακολουθεί τη χορτοφαγική διατροφή και μία για τους υπόλοιπους (π.χ. μπιφτέκια λαχανικών και μπιφτέκια κοτόπουλου).

Διαβάστε επίσης

  • Αξιοποιήστε ορισμένα από τα κυρίως χορτοφαγικά γεύματα και για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, ώστε να είναι πρακτικό και για εσάς (π.χ. ρεβυθοκεφτέδες ως κυρίως γεύμα και τορτίγια ολικής αλέσεως με ρεβυθοκεφτέδες και dressing γιαουρτιού ως σνακ ή ελαφρύ βραδινό).
  • Παροτρύνετε το παιδί να σας βοηθήσει στη προετοιμασία των γευμάτων.
  • Συζητήστε για τις εναλλακτικές επιλογές που θα μπορούσε να έχει εάν γευματίσει εκτός σπιτιού, ώστε να κάνει ισορροπημένες επιλογές χωρίς να στερείται.

Ενδεικτικά, ορισμένα χορτοφαγικά μικρογεύματα που θα μπορούσατε να παρασκευάσετε με το παιδί σας εύκολα και χωρίς μαγείρεμα είναι:

  • «Σουβλάκια» με λαχανικά και τυρί χαμηλό σε λιπαρά ή τυρί σόγιας.
  • «Σουβλάκια» με φρούτα.
  • Λαχανικά με διάφορα dressing. Θα μπορούσατε να κόψετε σέλερι, αγγούρι ή/και καρότο σε μπαστουνάκια και να τα συνοδεύσετε με σάλτσα ντομάτα, γουακαμόλε ή χούμους.
  • Φέτες φρούτων (π.χ. μπανάνα ή μήλο) με φυστικοβούτυρο ή ταχίνι.
  • Σμούθι με γιαούρτι, φρούτα και βούτυρο ξηρών καρπών.
  • Αλμυρό σάντουιτς με τορτίγια ή ψωμί ολικής αλέσεως τυρί χαμηλό σε λιπαρά ή τυρί σόγιας και λαχανικά.
  • Γλυκό σάντουιτς με τορτίγια ή ψωμί ολικής αλέσεως μαρμελάδα και φυστικοβούτυρο.

Διαβάστε επίσης

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».