«Χαρούπι, η Ελληνική Σοκολάτα» Πώς να το εντάξουμε στη διατροφή του παιδιού

Το χαρούπι ή αλλιώς ξυλοκέρατο προέρχεται από τον καρπό της χαρουπιάς, η οποία καλλιεργείται κυρίως στις χώρες της Μεσογείου. Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που καλλιέργησαν χαρουπιές, δέντρο το οποίο πλέον καλλιεργείται σε όλο τον κόσμο, από την Ινδία εώς την Αυστραλία. Στην Ελλάδα βρίσκεται αυτοφυής σε πολλές νησιωτικές περιοχές και κυρίως στην Κρήτη. Το χαρούπι έχει σακχαρώδη γλυκιά γεύση, γι’ αυτό είναι γνωστό και ως «σοκολάτα της Κατοχής» ή «ελληνική σοκολάτα».

Ποια η διατροφική του αξία;

Όσον αφορά τη διατροφική αξία του χαρουπιού, αποτελεί μία πλήρη τροφή δεδομένου ότι περιέχει και τα τρία θρεπτικά συστατικά. Μάλιστα είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και φυτικές πρωτεΐνες, ενώ ταυτόχρονα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπίδια. Σε επίπεδο μικροθρεπτικών συστατικών, το χαρούπι αποτελεί εξαιρετική πηγή ασβεστίου, χωρίς να περιέχει οξαλικό οξύ, γεγονός που εξασφαλίζει την καλύτερη απορρόφηση του πρώτου. Επιπλέον, αποτελεί εξαιρετική πηγή  σιδήρου, φωσφόρου, καλίου, βιταμίνης Α και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Αποτελεί μία τροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά και είναι ελεύθερη γλουτένης και καφεΐνης, Με λίγα λόγια θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το χαρούπι ως έναν ελληνικό διατροφικό θησαυρό, με πολλαπλά οφέλη στη υγεία.

Πώς μπορούμε να το εντάξουμε στη διατροφή του παιδιού μας;

Το χαρούπι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες μορφές. Είναι μία τροφή που μπορεί να ενταχθεί πολύ εύκολα στη διατροφή μικρών και μεγάλων, δεδομένης της φυσικής γλυκίας και ευχάριστης γεύσης του.

Το χαρούπι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες μορφές. Είναι μία τροφή που μπορεί να ενταχθεί πολύ εύκολα στη διατροφή μικρών και μεγάλων, δεδομένης της φυσικής γλυκίας και ευχάριστης γεύσης του.

Παρακάτω παρατίθενται ορισμένοι ενδεικτικοί τρόποι ένταξης της «ελληνικής σοκολάτας» στις διατροφικές μας συνήθειες:

Διαβάστε επίσης

  • Χρήση χαρουπάλευρου έναντι κλασικού αλευριού
  • Χρήση χαρουπόσκονης έναντι σκόνης κακάο (π.χ. σε παρασκευές ή σε γάλα)
  • Χρήση αλείμματος χαρουπιού έναντι πραλίνας φουντουκιού ή άλλων (π.χ. ψωμί ολικής αλέσεως ή φρούτα με πραλίνα χαρουπιού)
  • Χρήση ή παρασκευή κριτσινιών/ μπισκότων/ παξιμαδιών χαρουπιού (π.χ. κριτσίνια χαρουπιού με τυρί ή παξιμάδια χαρουπιού σε σαλάτα)
  • Χρήση χαρουπόμελου ως άλλειμα ή γλυκαντικό (π.χ. φρυγανιές ολικής αλέσεως με χαρουπόμελο ή χαμομήλι με χαρουπόμελο)
  • Χρήση χαρουπολάτας έναντι σοκολάτας (π.χ. ως γλυκό ή σε παρασκευές)

Οι γονείς μπορούν επιπλέον να χρησιμοποιήσουν υποκατάστατο καφέ ή τσαγιού από χαρούπι.

Συνολικά, το χαρούπι και οι τροφές στις οποίες περιέχεται αποτελούν εξαιρετικά ποιοτικές επιλογές. Η «έλληνική σοκολάτα» μπορεί να ενταχθεί στη διατροφή μικρών και μεγάλων με ποικίλους τρόπους και να αντικαταστήσει ευχάριστα κάποιες βασικές τροφές και υλικά που ήδη χρησιμοποιούνται. Αξιοποιήστε την εξαιρετική γεύση, διατροφική αξία και οφέλη για την υγεία αυτού του ελληνικού διατροφικού θησαυρού.

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».