Ασβέστιο: Πώς να μεγαλώσεις παιδιά με για γερά οστά

Το ασβέστιο είναι ένα μέταλλο απαραίτητο για την ανάπτυξη γερών οστών και δοντιών κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Παράλληλα, το ασβέστιο έχει και άλλους σημαντικούς ρόλους στο σώμα αφού συμβάλει στην κυκλοφορία του αίματος, στην κίνηση των μυών, την απελευθέρωση ορμονών και στη μεταφορά μηνυμάτων από τον εγκέφαλό σε άλλα μέρη του σώματός. Βέβαια το μεγαλύτερο μέρος του ασβεστίου, δηλαδή περίπου το 99%,  εντοπίζεται στα οστά.

ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να παράγει ασβέστιο, συνεπώς οι ημερήσιες ανάγκες θα πρέπει να καλύπτονται εξ ολοκλήρου μέσω της διατροφής. Οι ανάγκες του κάθε οργανισμού διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία και το φύλο, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.

ΠΗΓΕΣ

Πληθώρα τροφών μπορούν να συμβάλουν στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών ασβεστίου. Εξαιρετικές επιλογές αποτελούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, τα σκούρα πράσινα λαχανικά όπως το λάχανο, το σπανάκι και το μπρόκολο, τα λευκά φασόλια, οι σαρδέλες αλλά και εμπλουτισμένα προϊόντα όπως το ψωμί και τα δημητριακά. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι η απορρόφηση του ασβεστίου ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο τροφής. Παραδειγματος χάρη, η απορρόφηση του ασβεστίου από τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα είναι περίπου 30%. Ουσιαστικά, ορισμένες ενώσεις στα φυτά, όπως το οξαλικό οξύ, μπορούν να σχηματίσουν δύσπεπτα άλατα με το ασβέστιο και να οδηγήσουν στη μείωση της απορρόφησής του. Η απορρόφηση του ασβεστίου μειώνεται επίσης, σε μικρό βαθμό, από την πρόσληψη καφεΐνης και φωσφόρου. Από την άλλη πλευρά, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε βιταμίνη D συμβάλλει σημαντικά στην καλύτερη απορρόφηση του μετάλλου αυτού.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Για την κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε οποιοδήποτε θρεπτικό συστατικό πάντοτε προτεραιότητα αποτελεί η διατροφή. Παρόλα αυτά, όταν δεν λαμβάνοται επαρκείς ποσότητες ασβεστίου μέσω της διατροφής συστήνεται η λήψη συμπληρωμάτων, ακόμη και σε μικρές ηλικίες. Για βέλτιστη απορρόφηση, δεν πρέπει να λαμβάνονται περισσότερα από 500mg ταυτόχρονα. Αναφορικά με τα παιδιά και τους εφήβους, ο παιδίατρος μπορεί να σας καθοδηγήσει ως προς την κατάλληλη δοσολογία και δοσολογικό πρόγραμμα.

Διαβάστε επίσης

ΥΠΕΡΔΟΣΟΛΟΓΙΑ

Η υπερβολική πρόσληψη ασβεστίου μπορεί να οδηγήσει σε υπερασβεστιαιμία, δηλαδή ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα, η οποία μπορεί να προκαλέσει καρδιακά και νεφρικά προβλήματα. Συμπτώματα της υπερασβεστιαιμίας είναι η μειωμένη όρεξη, η συχνοουρία, η ανεξήγητη απώλεια βάρους, η κόπωση και ο ακανόνιστος καρδιακός παλμός.

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».