Τα στάδια της κινητικής ανάπτυξης των παιδιών από 0 – 4 ετών: Γνωρίζεις ποια είναι;

Από την στιγμή που θα γεννηθεί το παιδί μέχρι και την ηλικία των πέντε ετών, εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια της κινητικής του ανάπτυξης. Παρακάτω παρουσιάζονται τα φυσιολογικά κινητικά πρότυπα ανά ηλικία, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί από τους αναπτυξιολόγους. 

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως παρόλο που τα ορόσημα έχουν συγκεκριμένες ηλικιακές κατηγορίες, ο ρυθμός της ανάπτυξης διαφέρει από παιδί σε παιδί.

Φυσιολογικά στάδια της κινητικής ανάπτυξης ανά ηλικία

2 μηνών:

  • Όταν το μωρό είναι μπρούμητα το πηγούνι δεν ακουμπάει στο κρεβάτι
  • Όταν το κρατούν καθιστό έχει λίγο κυρτή την πλάτη του και το κεφάλι ψηλά
  • Φέρνει χέρια στο ύψος των ματιών και του στόματος
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο

3 μηνών:

  • Γυρίζει το κεφάλι προς την μεριά του ήχου
  • Διατηρεί μπρούμητα το κεφάλι πάνω από το επίπεδο του σώματος
  • Στηρίζεται στα χέρια του όταν είναι μπρούμητα
  • Ανοίγει και κλείνει τα χέρια του
  • Κρατάει κουδουνίστρα όταν του την βάζουν στο χέρι
  • Βάζει τα χέρια στο στόμα του
  • Χαμογελάει σε γνώριμα πρόσωπα

4 μηνών:

  • Συμπλέκει τα χέρια του
  • Τραβάει ρούχα για να καλύψει το πρόσωπο του
  • Υποστηριζόμενο σε καθιστή θέση έχει ίσια πλάτη και σταθερό το κεφαλάκι του
  • Γελάει δυνατά

Διαβάστε επίσης

5 μηνών:

  • Όταν είναι μπρούμητα στηρίζεται στα αντιβράχια
  • Όταν είναι ξαπλωμένο βάζει τα πόδια στο στόμα
  • Παίζει με τα δάκτυλα των ποδιών του
  • Αναζητάει για να πιάσει αντικείμενα

6 μηνών:

  • Κάθεται χωρίς υποστήριξη, με τα γόνατα στο πάτωμα για στήριξη
  • Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο
  • Κρατάει κύβο στην παλάμη
  • Όταν είναι ξαπλωμένο, σηκώνει το κεφάλι
  • Κυλάει από πρηνή θέση (μπρούμητα) σε ύπτια (ανάσκελα)
  • Μασάει

7 μηνών:

  • Κρατημένο σε όρθια θέση χοροπηδάει
  • Ρολάρει και προς τις δυο κατευθύνσεις
  • Τρώει μόνο του μπισκότο

8 μηνών:

  • Κάθεται χωρίς υποστήριξη
  • Κρατάει κύβο αντιστρέφοντας την παλάμη
  • Σκύβει για να φτάσει αντικείμενο

9 μηνών:

  • Στέκεται όρθιο με υποστήριξη
  • Σέρνεται στην κοιλιά του
  • Πλησιάζει αντικείμενο με τον δείκτη
  • Πιάνει μικρό αντικείμενο με δείκτη και αντίχειρα

10 μηνών:

  • Μπουσουλάει
  • Αλλάζει από την καθιστή θέση σε μπρούμητα και αντίστροφα
  • Κάνει “αντίο”
  • Χτυπάει παλαμάκια
  • Δίνει το χέρι ή το πόδι του για να το ντύσουν

11 μηνών:

  • Κάθεται και γυρίζει χωρίς να χάσει την ισορροπία του
  • Περπατάει όταν το κρατούν και από τα δυο χέρια
  • Περπατάει στηριζόμενο στα έπιπλα
  • Προσφέρει αντικείμενο στην μητέρα

12 μηνών:

  • Περπατάει όταν το κρατούν από το ένα χέρι
  • Κρατάει κύβο με ώριμο τρόπο (δείκτη και αντίχειρα)

13 μηνών:

  • Περπατάει χωρίς υποστήριξη
  • Τραβάει το σώμα του για να σηκωθεί
  • Δείχνει με τον δείκτη
  • Προσπαθεί να μιμηθεί μουτζούρα

15 μηνών

  • Ανεβαίνει σκαλιά έρποντας
  • Γονατίζει
  • Βγάζει μόνο του τα παπούτσια του
  • Τρώει μόνο του, σηκώνει και πίνει από το μπιμπερό του
  • Χτίζει πύργο με δυο κύβους
  • Προσπαθεί να μιμηθεί την μαμά στις δουλειές του σπιτιού

18 μηνών:

  • Σταματάει να πετάει αντικείμενα στο πάτωμα
  • Τραβάει και σπρώνχει αντικείμενα
  • Τρέχει κοιτάζοντας το πάτωμα
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκαλιά υποστηριζόμενο από τα κάγκελα
  • Πηδάει και με τα δυο πόδια
  • Κάθεται μόνο του σε καρέκλα
  • Ειδοποιεί την μητέρα όταν θέλει να ουρήσει
  • Ρίχνει μπάλα κρατώντας την ισορροπία του
  • Βγάζει γάντια και κάλτσες
  • Ανοίγει φερμουάρ
  • Τρώει καλά με κουτάλι
  • Γυρίζει χοντρές σελίδες από βιβλίο
  • Χτίζει πύργο με τέσσερις κύβους
  • Μεταχειρίζεται μολύβι και χαρτί

2 ετών:

  • Σε όρθια θέση, σκύβει να πιάσει αντικείμενο χωρίς να χάσει την ισορροπία του
  • Τρέχει
  • Σκαρφαλώνει και κατεβαίνει από έπιπλα χωρίς βοήθεια
  • Κλωτσάει μπάλα
  • Γυρίζει πόμολο πόρτας
  • Ξεβιδώνει
  • Βάζει τα παπούτσια, το παντελόνι και τις κάλτσες του
  • Γυρίζει μία- μία τις σελίδες από το βιβλίο
  • Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς υποστήριξη, αλλά με τα δυο πόδια σε κάθε σκαλί
  • Κατασκευάζει τρενάκι με κύβους
  • Μιμείται κάθετες και κυκλικές κινήσεις με το μολύβι στο χαρτί

3 ετών:

  • Ντύνεται και γδύνεται μόνο του, εκτός από τα κορδόνια των παπουτσιών
  • Μιμείται σταυρό, αντιγράφει κύκλο στο χαρτί
  • Πηδάει από μικρό σκαλωπατάκι
  • Ανοίγει την πόρτα
  • Κρατάει ποτήρι με το ένα χέρι
  • Πλένει μόνο του τα χέρια του
  • Διπλώνει χαρτί αν του το δείξουμε
  • Χτίζει πύργο με οχτώ τουβλάκια
  • Πατάει μπάλα πάνω από το κεφάλι του
  • Ανεβαίνει σκαλοπάτια εναλλάσοντας τα πόδια
  • Στέκεται στο ένα πόδι για κάποια δευτερόλεπτα
  • Περπατάει σε ευθεία γραμμή
  • Κάνει πετάλι στο τρίκυκλο

Διαβάστε επίσης

4 ετών:

  • Προσπαθεί να χρησιμοποιήσει πιρούνι
  • Κρατάει σωστά το μολύβι και προσπαθεί να γράψει το όνομα του
  • Ζωγραφίζει
  • Προσπαθεί να κόψει με το ψαλίδι
  • Βουρτσίζει τα δόντια του με βοήθεια
  • Πιάνει μπάλα που αναπηδά
  • Στέκεται στο ένα πόδι για πάνω από δέκα δευτερόλεπτα
  • Χοροπηδάει

Κλείνοντας, είναι πολύ σημαντικό να υπενθυμίσουμε πως παρόλο που τα ορόσημα έχουν συγκεκριμένες ηλικιακές κατηγορίες, ο ρυθμός εξέλιξης στα στάδια της κινητικής ανάπτυξης διαφέρει από παιδί σε παιδί.

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.
Συγγραφέας
OT blogger

www.ergotherapeiakids.com 

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας: