Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη του παιδιού;

Τι καθορίζει την ανάπτυξη των παιδιών;

Η ανάπτυξη των παιδιών καθορίζεται από πολλούς παράγοντες. Ο κρυμμένος στις πτυχές της μνήμης, ανάμεσα στις πιο μυστικές και πιο μακρινές αναμνήσεις του καθενός μας, ο πρώτος χρόνος ζωής είναι μια από τις πιο σημαντικές και αποφασιστικές περιόδους ζωής του ανθρώπου. Είναι δύσκολο να ξαναζήσουμε ή να φανταστούμε τον δικό μας πρώτο χρόνο ζωής, αλλά ίσως είναι ακριβώς κι αυτός είναι ένας λόγος που είναι τόσο θαυμάσιο και γεμάτο συγκινήσεις το να συνοδεύσουμε το παιδί μας στον σταθμό των πρώτων του γενεθλίων.

Ανάπτυξη των παιδιών: Από τι καθορίζεται ο ρυθμός της;

Ο ρυθμός ανάπτυξης, καθορίζονται πολύ περισσότερο από τον κληρονομικό προικισμό που το νεογέννητο έλαβε από τη μητέρα του και τον πατέρα του. Και δεν πρόκειται για μια αυτόματη διεργασία, δεδομένου ότι το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί, είναι σε μεγάλο βαθμό αποφασιστικό στον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο προοδεύουν οι ικανότητες του. Η ανάπτυξη ενός παιδιού που το κρατούν συχνά αγκαλιά, που παίζουν και γελούν συχνά μαζί του οι γονείς του και που ξέρουν να του κάνουν χάδια και χατίρια τις σωστές στιγμές.

Διαβάστε επίσης

Ανάπτυξη: Ποια η σημασία των πρώτων 12 μηνών;

Οι πρώτοι 12 μήνες, αποτελούν τη βάση της μελλοντικής ζωής του, τα θεμέλια πάνω στα οποία, όπως σ’ ένα πολύπλοκο μωσαϊκό, θα αναπτυχθούν όλες οι συναισθηματικές, διανοητικές και κινητικές ικανότητες, που συνθέτουν τη ζωτική κληρονομιά κάθε ανθρώπινου όντος (Shaefer, 2000). Ας δοκιμάσουμε λοιπόν, σ’ αυτές τις σελίδες, να περιηγηθούμε στους κυριότερους σταθμούς του πρώτου χρόνου ζωής, για να ζήσουμε και να καταλάβουμε καλύτερα, μαζί με το μικρό μας, αυτή τη φανταστική περιπέτεια.

Ποιοι είναι λοιπόν οι στόχοι του πρώτου χρόνου ζωής;

Η ανάπτυξη του παιδιού & οι 3 κύριοι άξονες της:

  1. η ανάπτυξη της κίνησης
  2. η ανάπτυξη της νοημοσύνης
  3. η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη (Shaefer, 2000)

Διαβάστε επίσης

Τρεις διαφορετικές περιοχές ωρίμανσης, αλληλοεξαρτώμενες όμως, γιατί μόνο από την αρμονική εξέλιξη και των τριών θα εξαρτηθεί η καλή ισορροπημένη ανάπτυξη του παιδιού. Αρκεί μια καθυστέρηση ή ένα πρόβλημα σε κάποια από αυτές και αναπόφευκτα ο πολύπλοκος μηχανισμός της ανάπτυξης θα υποστεί μια κάμψη, έστω και μόνο παροδική ή μια βιασμένη απόκλιση από τις γραμμές μιας σίγουρης διαδρομής. Και αν τρεις είναι οι άξονες της ανάπτυξης, τρεις είναι και οι κύριοι σταθμοί που προετοιμάζουν οι πρώτοι 12 μήνες.

Η ανάπτυξη του παιδιού & οι 3 κύριοι κύριοι σταθμοί των 12 πρώτων μηνών ζωής:

α) Η κινητική ανάπτυξη τείνει στην κατάκτηση της ικανότητας να περπατά μόνο του και να κινείται αυτόνομα στον κόσμο.

β) Η ανάπτυξη της νοημοσύνης θα επιτρέψει στο παιδί να μάθει να αναγνωρίζει τα πρόσωπα και τα αντικείμενα, να μάθει να αναγνωρίζει τα πρόσωπα και τα αντικείμενα, να μάθει να τα χρησιμοποιεί, να τα ανακαλεί στη μνήμη ακόμα και όταν δεν είναι αντιληπτά άμεσα, μέσω των αισθήσεων (όραση, ακοή, αφή κτλ).

γ) Η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη, έχει ένα και μοναδικό σκοπό: να οδηγήσει το παιδί να αυτό-αναγνωρίζεται, όχι πια σαν ένα διαιρετό σύνολο με τη μητέρα του, όπως συμβαίνει στο νεογέννητο, αλλά σαν ένα ξεχωριστό και ανεξάρτητο άτομο, με τις ικανότητες του και με τη δική του θέληση. Στόχος δύσκολος να τον φτάσει, στην τελειοποίηση του οποίου το άτομο θα αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του (Shaefer, 2000).

Διαβάστε επίσης

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Έχει πιστοποιητικό επάρκειας στη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων διάγνωσης δυσκολιών μάθησης και σχολικής ετοιμότητας (Αθηνάτεστ, Τεστ Α, Τεστ Ανάγνωσης Α, καθώς και στα 12 εργαλεία διερεύνησης και αξιολόγησης του ΥΠΕΠΘ και στο  Λαμδα Τεστ ).

Είναι πιστοποιημένη στην εφαρμογή των ακόλουθων μεθόδων και τεχνικών ( TEACCH, PECS, Social Stories, Comic Strip, CARS ). Διαθέτει τον τίτλο ΘΕΚΟ Advanced που αφορά την αντιμετώπιση παιδιών με ΕΕΑ στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και στο σπίτι από την εταιρεία Προσέγγιση. Επίσης , είναι πιστοποιημένη για την υλοποίηση Παράλληλης Στήριξης με την εκπαίδευση ABA –Συνοδεία Παράλληλης Στήριξης από το Κολλέγιο Aegean Omiros College. Είναι εκπαιδευμένη σε ψυχομετρικό εργαλείο Επαγγελματικού Προσανατολισμού από την Computer Academy. Πρόσφατα εκπαιδεύτηκε στα Προγράμματα Σχολικής Αξιολόγησης κατά Δημητρίου. Είναι κάτοχος πιστοποιητικού γνώσης συστήματος γραφής και ανάγνωσης τυφλών Braille.  Αποτελεί  μέλος  του Συλλόγου Ειδικών Παιδαγωγών. Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια.  Η εργασιακή της  προϋπηρεσία αφορά ιδιωτικές  και δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών ΕΑΕ, καθώς και διαφοροποιημένης μάθησης. Εργάζεται ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων στον τομέα της εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής και μάθησης.  

Είναι υπεύθυνη στο  Διεπιστημονικό Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ΄΄Εξέλιξη΄΄ στη Σπάρτη Λακωνίας. Είναι επιστημονικά υπεύθυνη στις εκδόσεις www.mybook.gr.