Τα παιχνίδια στον καθρέφτη βοηθούν δημιουργικά το παιδί στην ανάπτυξή του.

Παιχνίδια στον καθρέφτη: Πώς συμβάλλουν στη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού;

Οι γονείς μπορούν να αξιοποιήσουν κατάλληλα τεχνικές και παιχνίδια που ενδείκνυνται για την ηλικία του μωρού, έτσι ώστε να διεγείρουν το αίσθημα της περιέργειας και της φαντασίας και συνεπώς την ομαλή ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών. Τα παιχνίδια δε χρειάζεται να είναι ακριβά, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντικείμενα που υπάρχουν ήδη μέσα σε ένα σπίτι από κουζινικά σκεύη, το τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης μέχρι και τα κλειδιά του σπιτιού.

Όλοι γνωρίζουμε πόσο αρέσει στα παιδιά να ασχολούνται με οτιδήποτε υπάρχει μέσα στο σπίτι και να προσπαθούν να ανακαλύψουν τη λειτουργία του.

Διαβάστε επίσης

Ένα από τα παιδικά παιχνίδια που ερεθίζουν την αίσθηση της όρασης είναι ο καθρέφτης!

Τα βρέφη ήδη από τους πρώτους τρείς μήνες της ζωής τους ανταποκρίνονται στην αντανάκλαση τους στον καθρέφτη θετικά, με διαφορετικούς τρόπους το καθένα. Σύμφωνα με έρευνες μέχρι την ηλικία των 18 μηνών τα παιδιά δεν αναγνωρίζουν ακόμα ότι η αντανάκλαση που βλέπουν στον καθρέφτη είναι ο εαυτός τους όμως διαχωρίζουν τα διαφορετικά πρόσωπα. Μετά τα 1,5 – 2 έτη τα παιδιά αναγνωρίζουν στην αντανακλαστική επιφάνεια το είδωλο τους.

Τα οφέλη του παιχνιδιού με τον καθρέφτη είναι πολλά καθώς συμβάλλουν στην σωματική, γνωστική, γλωσσική, κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. Η σημαντικότητα φαίνεται και από το γεγονός ότι τα περισσότερα βρεφικά παιχνίδια έχουν ενσωματωμένους καθρέφτες στα βιβλία ή παιχνίδια, καθώς και από τους καθρέφτες που κρέμονται από την κούνια του μωρού.

Τα ωφέλη του παιχνιδιού με τον καθρέπτη

1.Αυτογνωσία

Αναπτύσσεται η περιέργεια, η αναζήτηση και ο αυτοθαυμασμός που θα οδηγήσουν το παιδί να δημιουργήσει την θετική εικόνα του εαυτού του, την ανακάλυψη της ταυτότητας του και την ομαλή εξοικείωση με το φύλο του.

 

2.Συντονισμός ματιού- χεριού

Το παιδί στην προσπάθεια του να φτάσει στο καθρέφτη, αν είναι στο πάτωμα, ή να ακουμπήσει συγκεκριμένο σημείο του προσώπου του, πρέπει να συντονίσει το χέρι με το μάτι, δηλαδή να κοιτάξει αυτό που θέλει να πιάσει.

 

3.Ενδυνάμωση κορμού και λαιμού

Με τις κινήσεις του κεφαλιού που γίνονται από τα μωρά στην κούνια για να κοιτάξουν τους κρεμασμένους καθρέφτες, ενδυναμώνεται ο λαιμός. Σε μεγαλύτερα παιδιά, ένας σωστά τοποθετημένος καθρέφτης συμβάλλει στο να μπουσουλήσει το παιδί για να φτάσει τον καθρέφτη. Ωστόσο, είτε τα παιδιά είναι μπροστά από τον καθρέφτη μπρούμητα, είτε σε καθιστική θέση, ενισχύεται η σωματική τους ανάπτυξη.

 

4.Βλεμματική επαφή

 Η είσοδος της αντανάκλασης και άλλου ατόμου στον καθρέφτη , «αναγκάζει» το παιδί να εστιάσει βλεμματικά στο πρόσωπο του άλλου.

 

5.Σωματογνωσία

Το παιδί μπορεί να μάθει τα μέρη του σώματος του πιο εύκολα, καθώς τα βλέπει στον καθρέφτη. Αν παρατηρήσετε θα δείτε πως η κατανόηση των μερών του σώματος πάνω σε άλλα πρόσωπα είναι πιο εύκολη , γι’ αυτό και τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν να δείχνουν τα μάτια, την μύτη, το στόμα πρώτα στους γονείς τους και έπειτα στον εαυτό τους .

 

6.Μίμηση

Το παιδί βλέποντας το είδωλο άλλων στον καθρέφτη προσπαθεί να μιμηθεί κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου. Αυτό, σε εξελικτική φάση, βοηθάει ώστε να μπορέσει το παιδί να μιμηθεί ήχους, λέξεις, προτάσεις και συμπεριφορές.

Πώς να ανακαλύψεις αν το παιδί σου αναγνωρίζει το είδωλό του στον καθρέφτη

Μπορείτε να κάνετε ένα πείραμα για να ανακαλύψετε εάν το παιδί σας είναι στο στάδιο που αναγνωρίζει ότι η αντανάκλαση που βλέπει στον καθρέφτη είναι ο εαυτός του.

Ακουμπήστε διακριτικά -χωρίς το μωρό/παιδί να σας καταλάβει- σε ένα σημείο του προσώπου του παιδιού σας κάποιο αυτοκόλλητο ή κάποιο φαγητό. Μπορείτε να βάλετε στη μύτη φυστικοβούτυρο ή μερέντα, στα μάγουλα ρουζ ή στο μέτωπο ένα αυτοκόλλητο. Έπειτα γυρίστε το μωρό στον καθρέφτη. Τα παιδιά που έχουν επίγνωση του εαυτού τους, προσπαθούν να αφαιρέσουν από το πρόσωπο τους το αυτοκόλλητο ή να σκουπίσουν τα υπολείμματα φαγητού που έχουν πάνω τους . Σε περίπτωση που το παιδί προσπαθήσει να ακουμπήσει την αντανάκλαση του καθρέφτη, ακόμα βρίσκεται σε στάδιο που δεν έχει διαχωρίσει τον εαυτό του από το περιβάλλον.

Διαβάστε επίσης

4 παιχνίδια στον καθρέπτη που βοηθούν τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού

Όπως έχω αναφέρει και σε παλαιότερο άρθρο, για να γίνει η έναρξη της ομιλίας ενός παιδιού θα πρέπει πρώτα να έχει αναπτυχθεί ο εσωτερικός του λόγος, δηλαδή η αντίληψη και η κατανόηση εννοιών. Η βλεμματική επαφή, η προσοχή, η μίμηση και η εναλλαγή σειράς είναι σημαντικές προγλωσσικές δεξιότητες, δηλαδή προηγούνται της έκφρασης.

  • Γκριμάτσες

Κρατήστε αγκαλιά το μωρό ή καθίστε δίπλα με ένα μεγαλύτερο παιδί μπροστά από έναν καθρέφτη και κάντε αστείες γκριμάτσες και ήχους.

 

  • «Κάνε ό,τι κάνω»

Eσείς ακουμπάτε διάφορα μέρη του σώματος σας ή κάνετε διάφορες κινήσεις από ενέργειες και παροτρύνεται το παιδί να τις μιμηθεί. Μπορείτε να ονομάζεται τα μέρη του σώματος αλλά και τις ενέργειες που κάνετε (π.χ. μύτη, τρώω, χορεύω ).

 

  • «Κού-κου τσά»

Kρυφτείτε πίσω από το παιδί και εμφανιστείτε πάλι. Αντίστοιχα, τραβήξτε το παιδί ώστε να μην καθρεφτίζεται πια και μετά επιστρέψτε το στην προηγούμενη θέση του, μπροστά στον καθρέφτη. Χρησιμοποιήστε ήχους και απλό λεξιλόγιο για να ονομάσετε αυτά που κάνετε με σκοπό να ενισχύσετε τη γλωσσική ανάπτυξη.

 

  • «Αυτοκόλλητο»

Καθίστε μπροστά από έναν καθρέφτη και κολλήστε αυτοκόλλητα σε μέρη του σώματος σας ή του παιδιού, στην αντανάκλαση του καθρέφτη. Π.χ. Προσπαθήστε να κολλήσετε ένα αυτοκόλλητο στην μύτη του ειδώλου σας ή πείτε στο παιδί να κολλήσει αυτοκόλλητα στα μάγουλα σας.

Όλα τα παραπάνω παιχνίδια ενισχύουν σε μεγάλο βαθμό την μίμηση, η οποία είναι από τις σημαντικότερες δεξιότητες για να την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης!

Διαβάστε επίσης

Μπορείτε να παίξετε αυτά τα παιχνίδια με παιδιά με τυπική ανάπτυξη αλλά και με παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές. Για παράδειγμα, με παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού αλλά και με παιδιά με καθυστέρηση ή και απουσία λόγου.

Το παιχνίδι με οποιοδήποτε τρόπο είναι το σημαντικότερο μέσο των παιδιών στην διαδικασία της μάθησης. Καθώς εσείς απολαμβάνεται τα παιχνίδια με τα παιδιά σας, αυτά ταυτόχρονα αναπτύσσουν σημαντικές δεξιότητες για την μετέπειτα ζωή τους.

Γεωργία Πετμεζά

Λογοθεραπεύτρια

Παιδοψυχολογία  & Ψυχολογία  Εφήβου

petmezageo3131@gmail.com

Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCHPECSMAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.