παιδιά με αυτισμό & Χριστούγεννα

Γιατί τα παιδιά με Αυτισμό αναστατώνονται τα Χριστούγεννα & τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό;

Τα Χριστούγεννα ίσως είναι μια από τις πιο όμορφες και φωτεινές περιόδους του χρόνου για τους περισσότερους ανθρώπους. Για τα παιδιά με αυτισμό όμως ή κάποια άλλη Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΔΑΔ) μπορεί να δημιουργήσουν αίσθημα ανασφάλειας και αποδιοργάνωση.

Γνωρίζουμε ότι το παιδί με αυτισμό ή ΔΑΔ χρειάζεται ένα σταθερό πλαίσιο και οργανωμένο περιβάλλον ώστε να μπορεί να αισθάνεται ασφάλεια και ηρεμία.  Η οποιαδήποτε αλλαγή στη ρουτίνα της καθημερινότητά του μπορεί να το αναστατώσει. Άρα και η περίοδος των Χριστουγέννων, είναι δυνατό να το αποδιοργανώσουν.

Είναι σημαντικό να μπορούμε να προετοιμάσουμε το παιδί, ώστε να είναι σε θέση να κατανοήσει την οποιαδήποτε αλλαγή που θα συναντήσει μέσα και έξω από το σπίτι.  Καθώς επίσης και για τις αλλαγές που θα προκύψουν στο πρόγραμμά του. 

Μερικές προτάσεις – λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΑΔ/Αυτισμό:

  • Μπορούμε να φτιάξουμε ένα ημερολόγιο στο οποίο θα σημειώσουμε τις ημέρες των διακοπών πχ. Πότε θα σταματήσει και θα αρχίσει ξανά το σχολείο. Η έννοια της αρχής και του τέλους βοηθούν σε αυτές τις περιπτώσεις. Επίσης, μπορούμε να σημειώσουμε τις πιο σημαντικές ημέρες, όπως την 25 Δεκεμβρίου και να εξηγήσουμε τι συμβαίνει εκείνη την μέρα.
  • Τα παιδιά με ΔΑΔ, έχουμε διαπιστώσει ότι αντιλαμβάνονται και μαθαίνουν πιο εύκολα μέσω οπτικοακουστικών υλικών (βίντεο, κάρτες) και κοινωνικών ιστοριών (social stories). Μπορούμε να του δείξουμε εικόνες με τον Άγιο Βασίλη, με δεντράκια και ιστορίες με Χριστουγεννιάτικο περιεχόμενο. Με αυτό τον τρόπο θα το βοηθήσουμε να κατανοήσει τι γίνεται και για ποιο λόγο. Τι πιο όμορφη εικόνα, όλη η οικογένεια να βρίσκεται μπροστά από την τηλεόραση βλέπονται Χριστουγεννιάτικα, θυμηθείτε ότι αυτές οι μικρές στιγμές αξίζουν στη ζωή μας.

Διαβάστε επίσης

  • Μια καλή ιδέα θα ήταν επίσης να χρησιμοποιήσουμε ένα πρόγραμμα για την προετοιμασία που θα κάνουμε, δηλαδή πότε θα στολίσουμε το δέντρο ή θα στολίσουμε το σπίτι γενικά, εάν θα περιμένουμε κόσμο ή ακόμα και αν θα ακούσουμε μουσική δυνατά. Η οργάνωση του χρόνου της ημέρας βοηθά πολύ και καταπολεμά το άγχος και την ανασφάλεια που πιθανόν αισθάνεται το παιδί μας.
  • Το στολισμένο δέντρο με τα πολλά λαμπάκια που αναβοσβήνουν, οι πολύχρωμες μπαλίτσες και η μουσική, μπορεί σε εμάς τους υπόλοιπους ανθρώπους να είναι ό,τι πιο όμορφο μπορούμε να αντικρύσουμε ανοίγοντας την πόρτα του σπιτιού μας, για ένα παιδί με αυτά τα χαρακτηριστικά όμως μπορεί να είναι πολύ αγχωτικό. Για τον λόγο αυτό, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ξεκινήσουμε μια προετοιμασία, για παράδειγμα να αγοράσουμε ή ακόμη και να φτιάξουμε μαζί τα στολίδια με το παιδί, με απλά υλικά, με τον τρόπο αυτό μπορούμε να γίνουμε όλοι μέρος της διαδικασίας – θα γίνει πιο διασκεδαστικό για όλους μας!

Μικροί και μεγάλοι, μπορούμε να απολαύσουμε τις γιορτινές αυτές μέρες, ο καθένας με το δικό του μοναδικό τρόπο! Καλές  Γιορτές!

Διαβάστε επίσης

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

e-mail  misparth@hotmail.gr

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ.  Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ.

.Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.my–book.gr).

Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.