Πρόσθετα σάκχαρα & παιδική τερηδόνα: Πώς να τα περιορίσετε

Τα σάκχαρα ανήκουν στην κατηγορία των υδατανθράκων και είτε περιέχονται στις τροφές εκ φύσεως ή είτε προστίθονται σε αυτές. Τα πρόσθετα σάκχαρα είναι κυρίως η σακχαρόζη, η φρουκτόζη, η γλυκόζη, η καστανή ζάχαρη, το μέλι, η μελάσα, το σιρόπι γλυκόζης/μαλτόζης, το γλυκαντικό/σιρόπι καλαμποκιού και το σιρόπι ρυζιού. Αυτά μπορεί να προστίθενται κατά την παραγωγική διαδικασία στα επεξεργασμένα/συσκευασμένα τρόφιμα ή κατά την προετοιμασία των τροφίμων. Η υπερβάλλουσα κατανάλωση πρόσθετων σακχάρων, ιδιαιτέρως με τη μορφή ροφημάτων με ζάχαρη, είναι η κύρια αιτία τερηδόνας στα παιδιά.

Η αιτιολογική σχέση μεταξύ της κατανάλωσης απλών υδατανθράκων και της εμφάνισης τερηδόνας τεκμηριώθηκε για πρώτη φορά επιστημονικά κατά τη δεκαετία του 1950. Μάλιστα, στη μελέτη Vipeholm υπογραμμίστηκε για πρώτη φορά η επίπτωση τόσο της ποσότητας όσο και της συχνότητας κατανάλωσης ζάχαρης στην υγιεινή των δοντιών. Κατά τις δεκαετίες που έχουν μεσολαβήσει έχει πραγματοποιηθεί πληθώρα ερευνών σχετικά με τη κατανάλωση πρόσθετων σακχάρων από τα παιδιά και την εμφάνιση τερηδόνας αλλά επί του παρόντος οι πρόληψη είναι αρκετά περιορισμένη, καθώς τροφές με μεγάλες ποσότητες πρόσθετων σακχάρων κατακλύζουν την αγορά και δυστυχώς πολλά από τα σπίτια των οικογενειών.

Σάκχαρα: Πώς να αξιολογήσετε αν τα επίπεδα κατανάλωσης είναι υψηλά

Προκειμένου να αξιολογηθούν τα επίπεδα κατανάλωσης πρόσθετων σακχάρων από τα παιδιά, και στη συνέχεια να περιοριστούν μπορούν να πραγματοποιηθούν τα παρακάτω:

Αρχικά, ως γονείς, προσπαθήστε να εντοπίσετε τις πηγές πρόσθετων σακχάρων και να καταγράψετε τις ποσότητες που περιέχουν. Σε αυτή τη διαδικασία μπορούν να συμβάλουν και τα παιδιά, ως ένα «παιχνίδι» αποκωδικοποίησης της διατροφής τους. Ένα χρήσιμο εργαλείο για το στάδιο αυτό είναι η διατροφική ετικέτα των τροφίμων που προμηθεύεστε.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας συνίσταται στα παιδιά να μην καταναλώνουν περισσότερα από 25 γραμμάρια ζάχαρης, δηλαδή 6 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη, συνολικά ανά την ημέρα.

Στη συνέχεια, καλό είναι να πραγματοποιηθεί διατροφική εκπαίδευση αναφορικά με τα πρόσθετα σάκχαρα και γενικότερα τη ισορροπημένη διατροφή, είτε από εσάς είτε σε συνεργασία με έναν Διαιτολόγο – Διατροφολόγο. Σε αυτό το στάδιο, μην ξεχνάτε ότι εκτός από τα γλυκά, μία από τις κύριες πηγές πρόσθετων σακχάρων για τα παιδιά αποτελούν τα ζαχαρούχα ποτά. Το νερό, αλλά και το γάλα, αποτελούν εξαιρετικά ροφήματα τόσο κατά την ανάπτυξη όσο και για τα υπόλοιπα στάδιο της ζωής.

Διαβάστε επίσης

Οποιαδήποτε παρέμβαση και αλλαγή στη διατροφή του παιδιού θα πρέπει να γίνει όταν το ίδιο το παιδί είναι σε ετοιμότητα για αλλαγή. Αφού έχει προηγηθεί η διατροφική εκπαίδευση και το παιδί μπορεί να κατανοήσει γιατί θα πρέπει να προβεί σε όποια αλλαγή, η μεταβολή στον τρόπο ζωής θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με στήριξη από το περιβάλλον. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ίδιοι οι γονείς αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά.

Η διατροφική εκπαίδευση μερικές ίσως να μην είναι αρκετή φορές από μόνη της. Εκεί έρχονται να βοηθήσουν διάφορες συμπεριφορικές μέθοδοι, οι οποίες ανάλογα με τον χαρακτήρα και την ηλικία του παιδιού μπορούν να συμβάλουν στην τροποποίηση κάποιας παραμέτρου του τρόπου ζωής. Εάν υπάρχει συνεργασία με ψυχολόγο μπορείτε να να τον συμβουλευτείτε.

Βεβαίως, για την πρόληψη της τερηδόνας στα παιδιά δεν αρκεί μόνο ο περιορισμός των πρόσθετων σακχάρων μέσω της διατροφής. Είναι αναγκαίο κάθε παιδί να φροντίζει τη στοματική του υγιεινή μέσω «καλού» και τακτικού βουρτσίσματος των δοντιών και γενικότερα ακολουθώντας τις οδηγίες του οδοντιάτρου που το παρακολουθεί.

Ηλιάνα Ευαγγέλου

M.Sc. Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αγία Παρασκευή, Αθήνα

Κιν: 6946279958

Email: iliana.evgl@gmail.com

Business Site: ilianaevangeloudietitian.business.site

Η Ηλιάνα Ευαγγέλου έχει κατακτήσει το πτυχίο «Διατροφής και Διαιτολογίας» από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με βαθμό «Άριστα». Στη συνέχεια οι μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εστίασαν στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή, στον τομέα της Κλινικής Διατροφής. Παράλληλα, το ερευνητικό της ενδιαφέρον και δραστηριότητα είναι έντονα. Παρακολουθεί και συμμετέχει  σε επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια με σκοπό την ενημέρωση για τις εξελίξεις στον κλάδο της διατροφής. Το μότο της είναι «to eat is a necessity, to eat intelligently is an art».

Περισσότερα άρθρα