23 Ιαν «Βοήθησέ με να μιλήσω» Πρόταση Βιβλίου
Σήμερα, το allaboutparents.gr σας προσφέρει την πρόταση βιβλίου της επιστημονικής μας ομάδας με έναν εναλλακτικό τρόπο. Είχαμε την χαρά και την τιμή να συνομιλήσουμε με τη συγγραφέα του βιβλίου «Βοήθησέ με να μιλήσω», κα Ευγενία Στεφανάκη και να της θέσουμε όλες μας τις απορίες σχετικά με το νέο της βιβλίο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα. Έτσι, θα μάθετε σήμερα από «πρώτο χέρι» γιατί πρέπει να κάνετε αυτό το βιβλίο δικό σας.
Πάτησε την εικόνα τώρα & απόκτησε την πρόταση της επιστημονικής μας ομάδας
Συνέντευξη με τη συγγραφέα του βιβλίου «Βοήθησέ με να μιλήσω», κα Ευγενία Στεφανάκη:
1. Ποιο ήταν το εσωτερικό κίνητρο που σας οδήγησε στη συγγραφή ενός βιβλίου που αφορά τον λόγο και την ανάπτυξή του στο παιδί;
Ο λόγος που με οδήγησε να γράψω αυτό το βιβλίο ήταν ότι ήθελα να προσφέρω γνώση, να εμπνεύσω αλλά και να ενδυναμώσω τους φροντιστές όλων των παιδιών όσον αφορά τη γλωσσική ανάπτυξή τους.
Ο στόχος ήταν να λύσω όλες τις απορίες που έχουν οι γονείς και οι φροντιστές για την ανάπτυξη της ομιλίας. Απευθύνομαι σε όλους τους φροντιστές που θα ήθελαν να γνωρίζουν πώς αναπτύσσεται ο λόγος και η ομιλία, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν αυτή την πορεία στα παιδιά τους. Ποια στάδια ακολουθεί η γλωσσική εξέλιξη; Πότε ένα παιδί θα πει την πρώτη του λέξη; Πώς πρέπει να είναι ο λόγος του καθώς μεγαλώνει; Και το σημαντικότερο: Πώς μπορούν οι ίδιοι να βοηθήσουν αυτή την προσπάθεια με απλούς τρόπους, με απλές στρατηγικές μέσα στην καθημερινότητά τους.
2. Ποιο θέμα πιστεύετε απασχολεί περισσότερο τους γονείς;
Αναμφίβολα η στιγμή που ένα παιδί λέει την πρώτη του λέξη αποτελεί σταθμό, τόσο για το ίδιο όσο για τους γονείς και το άμεσο περιβάλλον του. Αποτελεί την απαρχή της λεκτικής του επικοινωνίας, η οποία υπό κανονικές συνθήκες θα ακολουθήσει μια εξελικτική πορεία. Πότε θα μιλήσει; Αυτό είναι το μεγαλύτερο άγχος όλων των φροντιστών, όσον αφορά την ομιλία ενός παιδιού.
Όμως, πολλές φορές οι γονείς δεν ξέρουν ότι για να μιλήσει ένα παιδί απαιτούνται οι προγλωσσικές δεξιότητες· όταν τις ενδυναμώσουν, θα φτάσουν και στις πρώτες λέξεις. Παράλληλα, μπορούν και οι ίδιοι να βοηθήσουν το παιδί τους να αναπτύξει τις γλωσσικές του δεξιότητες. Το βιβλίο θα τους βοηθήσει να ελέγχουν και να εξελίσσουν τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών τους.
3. Παρατηρείται μια αύξηση στα παιδιά με ζητήματα στον λόγο. Ποια πιστεύετε πως είναι η αιτία;
Και βέβαια έχουν αυξηθεί τα ζητήματα ως προς την ομιλία για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Μια αιτία, που υποστηρίζεται ερευνητικά, είναι η υπερέκθεση των παιδιών μας στις οθόνες. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στον Καναδά σε 900 παιδιά μεταξύ 6 μηνών και 2 ετών, στα παιδιά που είχαν εκτεθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα στις οθόνες (πάνω από 30 λεπτά καθημερινά) υπήρχε 49% κίνδυνος καθυστέρησης ομιλίας! Μια άλλη μελέτη εξέτασε περισσότερους από 1.000 γονείς παιδιών κάτω των 2 ετών (Zimmerman κ.ά., 2017). Βρήκαν ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούσαν οθόνες έλεγαν λιγότερες λέξεις. Για κάθε επιπλέον ώρα βίντεο που παρακολούθησαν σε μια μέρα, έλεγαν κατά μέσο όρο έξι έως οκτώ λιγότερες λέξεις! Επίσης, δεκάδες άλλες μελέτες δείχνουν ότι ο αυξημένος χρόνος που αφιερώνουν στις οθόνες θέτει τα παιδιά σε κίνδυνο για καθυστέρηση στην ανάπτυξη ομιλίας!
Γι’ αυτό, όποτε κι αν χρησιμοποιείτε οθόνες (2+ ετών), προσπαθήστε:
- να επιλέγετε δραστηριότητες υψηλής ποιότητας
- να είστε μαζί με το παιδί σας
- να το σταματάτε για να κάνετε συζήτηση για ό,τι βλέπει
- να συνδυάσετε την οθόνη με αντικείμενα ή παιχνίδια
- να υπάρχει αλληλεπίδραση μαζί σας καθ’ όλη τη διάρκεια της παρακολούθησης!
Ο καλύτερος τρόπος να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει την ομιλία του είναι να αλληλεπιδράσει μαζί σας!
4. Πώς πιστεύετε πως θα βοηθήσει το βιβλίο «Βοήθησέ με να μιλήσω» τα παιδιά και τους γονείς;
Το «Βοήθησέ με να μιλήσω» έχει ως στόχο να οδηγήσει τον αναγνώστη από τη θεωρία στην πράξη. Εξηγεί κατ’ αρχάς με απλό τρόπο βασικές έννοιες που αφορούν την ομιλία και περιγράφει με σαφήνεια τι αναμένεται από το κάθε παιδί στα πρώτα στάδια της ζωής του όσον αφορά τον λόγο. Στη συνέχεια, αναλύει τις προγλωσσικές δεξιότητες που πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί για να μπορέσει να μιλήσει και περιγράφει πώς μπορεί ο κάθε φροντιστής να το βοηθήσει. Καταγράφει ακόμα τον σημαντικό ρόλο που έχουν το παιχνίδι και οι καθημερινές ρουτίνες στη γλωσσική ανάπτυξη. Τέλος, παρατίθενται πολλά παραδείγματα, στρατηγικές και δραστηριότητες που μπορεί να κάνει ο κάθε γονιός ή φροντιστής με το παιδί του στην καθημερινότητά τους.
Διαβάστε επίσης
Το βιβλίο είναι γραμμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε κάθε φροντιστής να εντοπίζει άμεσα αν το παιδί του είναι πίσω σε κάποιες δεξιότητες και να ξέρει τι πρέπει να κάνει για να τις ενισχύσει. Είναι ένα εγχειρίδιο με πολλά παραδείγματα και δραστηριότητες με έναν κοινό στόχο: να βοηθήσει κάθε φροντιστή να αναπτύξει την ομιλία του παιδιού του στο μέγιστο!
5. Τι πιστεύετε πως θα πρέπει να προσέχουν περισσότερο οι γονείς, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά;
Παρόλο που είναι προφανές ότι μιλώντας στο παιδί μας συμβάλλουμε στη γλωσσική του ανάπτυξη, σε ορισμένες περιπτώσεις οι γονείς ή οι φροντιστές δεν μιλάνε αρκετά στα παιδιά. Μιλήστε περισσότερο στο παιδί σας! Όταν οι γονείς μιλούν στα παιδιά τους περισσότερο για να τους πουν τι πρέπει να κάνουν ή να μην κάνουν, τα εκθέτουν σε πολύ λιγότερες λέξεις και οι γλωσσικές τους ανταλλαγές είναι λιγότερο πλούσιες και περίπλοκες. Όταν οι γονείς προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης, τα παιδιά εκτίθενται σε πιο πλούσιο και ποικίλο λεξιλόγιο και σε πιο πολύπλοκες ιδέες. Ακολουθήστε το ενδιαφέρον του παιδιού σας και μιλήστε γι’ αυτό! Τα παιδιά μαθαίνουν γρήγορα και αποτελεσματικά όταν τους ενδιαφέρει η δραστηριότητα αλλά με την προϋπόθεση ότι περνάνε καλά!
Σχετικά με τη Συγγραφέα κα Ευγενία Στεφανάκη
Η Ευγενία Στεφανάκη είναι λογοθεραπεύτρια και ιδιοκτήτρια του κέντρου λόγου και ομιλίας ALLforSPEECH Therapy Center στη Λευκωσία. Έχει αποκτήσει τόσο το επαγγελματικό της πτυχίο στη Λογοθεραπεία όσο και την εξειδίκευσή της στην Orofacial Myofunctional Therapy (Νέα Υόρκη) με άριστα. Επίσης, είναι πτυχιούχος παιδαγωγικής εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην απραξία του λόγου και είναι πιστοποιημένη στη μέθοδο PROMPT, η μόνη λογοθεραπεύτρια σε Ελλάδα και Κύπρο με LEVEL3 και πιστοποιημένη στις μεθόδους της Dr Strand (Μayo Clinic, USA). Ειδικεύεται σε διαταραχές σίτισης και είναι πιστοποιημένη σε τεκμηριωμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις για παιδιά με αυτισμό. Τέλος, είναι η δημιουργός των ηλεκτρονικών βιβλίων ανάπτυξης λόγου και ομιλίας ALLforSPEECH. Κάθε ebook αποτελεί εργαλείο που βοηθά τους γονείς, τους θεραπευτές και τους παιδαγωγούς να διδάσκουν βασικές γλωσσικές δεξιότητες στα παιδιά μέσα από διασκεδαστικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες μάθησης.
Instagram: https://www.instagram.com/allforspeech_evgeniastefanaki/
Facebook: https://www.facebook.com/ALLforSPEECH/
Website centre: https://allforspeech.com/
E-shop: https://estore.allforspeech.com/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCVP6Yv-bYiWcbc3o_LkWAag