27 Αυγ Αισθητηριακό Παιχνίδι: Πώς βοηθάει στην ανάπτυξη λόγου & ομιλίας του παιδιού;
Το αισθητηριακό παιχνίδι ή αλλιώς sensory play περιλαμβάνει οποιαδήποτε δραστηριότητα διεγείρει τις αισθήσεις των παιδιών.(αφή, οσμή, γεύση, κίνηση, όραση, ακοή). Τα οφέλη του είναι πολλά για την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας αλλά και πολλών ακόμα δεξιοτήτων καθώς μπορεί να το φτιάξει κανείς γρήγορα, εύκολα και με απλά υλικά που υπάρχουν σε κάθε σπίτι.
Αισθητηριακό παιχνίδι: Ποια είναι τα οφέλη του;
- Διεγείρει την ανάπτυξη του εγκεφάλου
Δημιουργούνται νέες συνδέσεις στον εγκέφαλο επειδή λειτουργούν ενεργά και ταυτόχρονα όλες οι αισθήσεις.
- Βελτιώνει την λεπτή κίνηση
Χρησιμοποιούνται τσιμπίδες, κουταλάκια κ.α. αντικείμενα που απαιτούν συντονισμό και δύναμη στα άκρα των δαχτύλων.
- Ενισχύεται ο Περιγραφικός λόγος
Εκτός από την κατονομασία των αντικειμένων μπορεί να γίνει και περιγραφή της κατάστασης που συμβαίνει ή περιγραφή των κινήσεων που κάνει το παιδί ή ο ενήλικας. Έτσι ενισχύεται πρώτα το αντιληπτικό λεξιλόγιο του παιδιού και μετέπειτα το εκφραστικό .
- Βελτίωση συγκέντρωσης και προσοχής
Είναι μια δραστηριότητα στην οποία τα περισσότερα παιδιά μπορούν να παραμείνουν πολύ ώρα και να συγκεντρωθούν σε αυτό που κάνουν με ευχάριστο τρόπο!
- Προάγει το ενδιαφέρον για μάθηση
Όταν το παιδί διασκεδάζει δεν καταλαβαίνει ότι μαθαίνει κάτι, καθώς «το παιχνίδι είναι η μάθηση του παιδιού».
- Ενισχύεται η επίλυση προβλημάτων
Τα παιδιά δοκιμάζουν, πειραματίζονται με τα αντικείμενα, κάνουν υποθέσεις για το «τι μπορεί να συμβεί αν» και έτσι αναγκάζονται να βρουν λύσεις σε πιθανές δυσκολίες που μπορεί να έχουν.
- Παρέχεται αισθητηριακή εισροή
Ιδίως σε παιδιά με διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας ρυθμίζονται οι αισθήσεις και το παιδί έρχεται σε επαφή σταδιακά με ερεθίσματα που το δυσκολεύουν.
- Βελτίωση αλληλεπίδρασης γονέα-παιδιού
Καθώς κατά την διαδικασία αυτού του παιχνιδιού δεν πιέζουμε το παιδί να εκτελέσει κάτι συγκεκριμένο, απλώς παίζουμε και του παρέχουμε ποιοτική αλληλεπίδραση.
- Βελτίωση βλεμματικής επαφής
Τα αντικείμενα που πιάνουμε μέσα από το αισθητηριακό κουτί μπορούμε να τα φέρουμε μπροστά στο πρόσωπο μας όταν τα ονομάζουμε έτσι ώστε να τραβήξουμε προς τα εκεί το βλέμμα του παιδιού.
- Βελτίωση κοινωνικοποίησης παιδιού με συνομήλικους
Τα παιχνίδια που προϋποθέτουν μοίρασμα χώρου και χρόνου βοηθούν στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη.
- Ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας
Το παιδί δέχεται με ευχάριστο τρόπο λεξιλόγιο καθώς ακούει τον ενήλικα να ονομάζει και να περιγράφει αντικείμενα και κινήσεις. Μετ’ έπειτα το παιδί έχει πολλές λεκτικές ευκαιρίες ώστε να μιμηθεί λέξεις που έχουν ακουστεί σε μεγάλη συχνότητα κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
Σημαντικό είναι να θυμόμαστε πως η ποικιλία των αντικειμένων που θα χρησιμοποιηθούν διαφοροποιούν τους γλωσσικούς χάρτες του παιδιού και αυξάνουν ουσιαστικά το αντιληπτικό και εκφραστικό του λεξιλόγιο. Δηλαδή το λεξιλόγιο που θα χρησιμοποιηθεί κατά τον σχολιασμό της δραστηριότητας πρέπει να ποικίλει αναλόγως τα αντικείμενα που έχουν χρησιμοποιηθεί.
Ιδέες για αισθητηριακό παιχνίδι
Σε παιδιά με αισθητηριακές δυσκολίες ξεκινάμε από στερεά υλικά και έπειτα εισάγουμε στο παιχνίδι τα πιο υγρά και κολλώδες όπως obleck, αφρό,λάσπη κ.α
Διαβάστε επίσης
Φακές, φασόλια, ρύζι, ρύζι χρωματισμένο, μακαρόνια χρωματισμένα η μη και ωμά ή βρασμένα, νερό, αφρό ξυρίσματος, νερό με σαπούνι, νερό με κακάο σαν λάσπη , νερόμπομπες διακοσμητικές, βρώσιμο ζελέ, νερό με θεματικά αντικείμενα αναλόγως την εποχή πχ λουλούδια
Πώς να φτιάξω ένα αισθητηριακό κουτί;
- Θα χρειαστούμε όσπρια όπως φακές, φασόλια, φασόλια μαυρομάτικα και δύο κουτιά.
- Βάζουμε μέσα στο ένα κουτί είτε όλα τα όσπρια μπερδεμένα, είτε παίρνουμε τρία διαφορετικά κουτιά και τα γεμίζουμε με διαφορετικό υλικό το καθένα μέσα.
- Τοποθετούμε διάφορα μικρά αντικείμενα μέσα στο κουτί.
- Επιλέγουμε λίγα αντικείμενα από μια κατηγορία έτσι ώστε να μπορούν να κρυφτούν κάτω από τα όσπρια. (ζωα, κουζινικά,οχήματα)
- Τα αντικείμενα μπορεί να είναι μικρά ζωάκια, αντικείμενα καθημερινής χρήσης (κουτάλια, πιρούνια, κουζινικά, ανθρωπάκια, αμάξια κ.ο.κ)
- Είναι βοηθητικό να ξεκινήσουμε από αντικείμενα που αποτελούν κίνητρο για το παιδί.
- Εάν φτιάξουμε τρία διαφορετικά κουτιά με διαφορετικά υλικά τα βγάζουμε σε διαφορετικούς χρόνους και σε διαφορετικές μέρες , δεν υπερφορτώνουμε το παιδί με πληροφορίες.
Πώς θα βοηθήσω το παιδί να αναπτύξει τον λόγο και την ομιλία του κατά το αισθητηριακό παιχνίδι;
- Ο ενήλικας και το παιδί κάθονται στο πάτωμα, απέναντι ο ένας από τον άλλον σε κοντινή απόσταση ή σε ένα χαμηλό τραπεζάκι.
- Τοποθετούμε το γεμάτο κουτί ενδιάμεσα με κλειστό καπάκι και το άδειο δίπλα μας.
- Ρωτάμε «θέλεις να δούμε τι έχει μέσα», «θέλεις να το ανοίξω;», «τι έχει μέσα το κουτί;» κ.ο.κ και περιμένουμε μια θετική ανταπόκριση αναλόγως την ηλικία του παιδιού.
- Μπορούμε να αναμένουμε βλεμματική επαφή, νεύμα, λέξη, κινήσεις σώματος.
- Μόλις το παιδί ανταποκριθεί ανοίγουμε το κουτί.
- Ταυτόχρονα και καθώς το παιδί ψάχνει είναι διασκεδαστικό να λέμε δύο στίχους από ένα τραγούδι. Ενδεικτικά «Ψάξε, ψάξε δεν θα το βρείς!»
- Το παιδί βάζει τα χέρια του μέσα και ψάχνει.
- Μόλις το παιδί βρεί κάτι, σταματάμε το τραγούδι και λέμε ένα επιφώνημα ή μια φράση ενθουσιασμού «Α! το βρήκες!» «ΩΩΩ» κ.ο.κ
- Μετά, ονομάζουμε με μια λέξη αυτό που βρήκε το παιδί «αμάααξι» ή κάνουμε το ήχο από αυτό «μπιπ».
- Στο τέλος, βάζουμε το αντικείμενο μέσα στο άδειο κουτί.
- Η διαδικασία συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο μέχρι να βρούμε όλα τα αντικείμενα!
- Μόλις τα βρούμε όλα , εάν το παιδί διασκεδάζει μπορούμε να τα ξανα ρίξουμε μέσα και να αφήσουμε το παιδί να παίξει ελεύθερα χωρίς να περιμένουμε κάτι από αυτό ή να επεμβένουμε στο παιχνίδι του .Επιβλέπουμε μόνο την διαδικασία έτσι ώστε να μην καταπιεί τα όσπρια!
Τι να θυμάσαι σχετικά με το αισθητηριακό παιχνίδι
- Στο τέλος της δραστηριότητας χρησιμοποιούμε τις λέξεις «τέεεεεεεελος» και «τα βρήκες όοοοοοοοολα» με διάρκεια στην φωνή, επιτονισμό και ενθουσιασμό.!
- Αποθηκεύουμε το κουτί κάπου ψηλά να φαίνεται έτσι ώστε να μας το ξανά ζητήσει αν του άρεσε , ωστόσο να μην μπορεί το παιδί να το φτάσει μόνο του.
- Απλώνουμε ένα σεντόνι στο πάτωμα και παίζουμε πάνω σε αυτό έτσι ώστε το καθάρισμα να μην μας δημιουργήσει πρόβλημα στην διασκέδαση μας.
- Όποιο όσπριο βγαίνει έξω από κουτί παροτρύνουμε το παιδί στο τέλος να το μαζέψει σιγά σιγά.
Πετμεζά Γεωργία
Λογοθεραπεύτρια
A.P.D in Child & Adolescence Psychology
Εξειδίκευση στον Αυτισμό
Email διευκρινήσεων ή αποριών: petmezageo3131@gmail.com
Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCH, PECS, MAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.