online

Online εκμάθηση ξένων γλωσσών

H online εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια. Το τελευταίο διάστημα ωστόσο, οι ανάγκες και τα δεδομένα της εποχής, την έχουν καταστήσει ως τον πιο διαδεδομένο τρόπο να διδαχθεί κανείς μια ξένη γλώσσα. Είναι όμως αυτός ο τρόπος αποτελεσματικός ή αποτελεί ημίμετρο και λύση ανάγκης, μέχρι να υπάρχει και πάλι η δυνατότητα πραγματοποίησης μαθημάτων δια ζώσης; 

Αποτελεσματικότητα online ξενόγλωσσων μαθημάτων

Το να διδαχθεί ένα παιδί μια ξένη γλώσσα διαδικτυακά, μπορεί να είναι αρκετά αποτελεσματικό, εφόσον χρησιμοποιούνται κατάλληλες μέθοδοι κι εργαλεία. Με μια απλή περιήγηση στο διαδίκτυο, μπορεί κανείς να εντοπίσει πολυάριθμες πλατφόρμες εκμάθησης ξένων γλωσσών και μάλιστα ορισμένες από αυτές χωρίς οικονομικό κόστος.

Αρκεί μια πλατφόρμα για να γίνει το μάθημα αποτελεσματικά; Η απάντηση είναι όχι. Η καθοδήγηση δασκάλου είναι αναγκαία.

Το εκάστοτε υλικό που παρέχει μια πλατφόρμα μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά, με πολύ εποικοδομητικό τρόπο, σε καμία περίπτωση όμως από μόνο του δεν επαρκεί και δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την διεξαγωγή του μαθήματος. Μάλιστα, το online μάθημα μπορεί να πραγματοποιηθεί χρησιμοποιώντας βιβλία που θα χρησιμοποιούνταν και σε μάθημα δια ζώσης και μερικές προσαρμογές και προσθήκες ψηφιακού υλικού αρκούν για να είναι ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό. Σημαντικό είναι ο δάσκαλος και ο μαθητής ή οι μαθητές, στην περίπτωση ομαδικού μαθήματος, να βρίσκονται ταυτόχρονα συνδεδεμένοι σε κάποια διαδικτυακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει την ζωντανή επικοινωνία με ήχο και εικόνα (όπως webex, zoom, viber, skype, messenger).

Διαβάστε επίσης

Δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ο μαθητής

Είναι πολύ πιθανό ο μαθητής που παρακολουθεί ξενόγλωσσο μάθημα online, να έρθει αντιμέτωπός με κάποιες δυσκολίες. Ας μην ξεχνάμε μάλιστα πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών, μέχρι πρότινος, είχε συνηθίσει στον τυπικό τρόπο διδασκαλίας, όπου υπήρχε φυσική παρουσία του δασκάλου. Τους τελευταίους μήνες ωστόσο, που τα ξενόγλωσσα μαθήματα πραγματοποιούνται κατά κύριο λόγο διαδικτυακά, ήταν αναγκαίο για τους μαθητές να πάρουν χρόνο για να συνηθίσουν στα νέα δεδομένα.

Επιπλέον, ορισμένες φορές μπορεί να υπάρξουν δυσκολίες στη σύνδεση του δικτύου, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διακοπές, να εμποδίζεται η σωστή επικοινωνία των μαθητών με τον καθηγητή και να γίνεται πιο δύσκολη η διαδικασία κατανόησης.

Χρειάζεται ακόμη να θυμόμαστε και τη σημασία της φυσικής αλληλεπίδρασης και πόσο σημαντική είναι για τους μαθητές, ψυχοσυναισθηματικά. Η έλλειψη φυσικής παρουσίας, μπορεί να επιφέρει μείωση του ενδιαφέροντος και της συγκέντρωσης στο μάθημα.

Δυσκολίες για τον εκπαιδευτικό

 Όπως για τον μαθητή, έτσι και για τον εκπαιδευτικό υπάρχουν κάποιες δυσκολίες με τις οποίες μπορεί να έρχεται αντιμέτωπος κατά την διεξαγωγή του οnline μαθήματος, όπως τα προβλήματα σύνδεσης του δικτύου. Όσο μπορεί να δημιουργούν πρόβλημα στον μαθητή, άλλο τόσο μπορεί να δυσκολεύουν τον εκπαιδευτικό να διεξάγει το μάθημα. Αν αναλογιστούμε μάλιστα, ότι στα ξενόγλωσσα μαθήματα επιδιώκεται η επικοινωνία κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην διδασκόμενη γλώσσα, στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, σε συνδυασμό με διακοπές και καθυστερήσεις ήχου λόγω δικτύου, το έργο του εκπαιδευτικού εμποδίζεται σημαντικά.

Επίσης, δεν είναι το ίδιο εύκολο για τον δάσκαλο να ελέγξει ή να επιτηρήσει τους μαθητές σε περίπτωση εξέτασης ή γραπτής άσκησης, μέσω κάμερας, όπως όταν υπάρχει φυσική παρουσία. Σημαντική πρόκληση επίσης αποτελεί το να μπορέσει ο εκπαιδευτικός να διατηρήσει την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, αλλά με τρόπους που να είναι εφικτοί online. Σε ένα μάθημα δια ζώσης, ο δάσκαλος μπορεί πιο εύκολα να εντοπίσει αν ο μαθητής έχει νοητά «αποσυνδεθεί» και υπάρχουν τεχνικές που μπορεί να τον επαναφέρει, χωρίς να διακόψει το μάθημα. Ένα νεύμα ή ένα απαλό άγγιγμα στον ώμο, πολλές φορές αρκούν για να επαναφέρουν την προσοχή του μαθητή. Στο online μάθημα όμως, είναι αναγκαίο να βρίσκει συνεχώς νέους τρόπους, ώστε να διατηρεί τους μαθητές σε εγρήγορση.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι στο online μάθημα, είναι πιο αργός ο ρυθμός δημιουργίας σχέσης δασκάλου – μαθητή, η οποία είναι σημαντική για την ουσιαστική τους επικοινωνία και για την δυνατότητα του εκπαιδευτικού να εντοπίζει τα σημεία όπου ο μαθητής υπερτερεί, σε ποια χρειάζεται περισσότερη βοήθεια και ποιος τρόπος του ταιριάζει καλύτερα για να μαθαίνει.

Διαβάστε επίσης

Πώς μπορεί το online μάθημα ξένης γλώσσας να γίνει πιο ενδιαφέρον κι ευχάριστο;

Παρά τις δυσκολίες, το ξενόγλωσσο online μάθημα, μπορεί να γίνει πολύ ευχάριστο για τους μαθητές και να διατηρήσει το ενδιαφέρον τους, αρκεί ο εκπαιδευτικός να έχει διάθεση κι ευρηματικότητα. Η χρήση ψηφιακού υλικού, συχνά εντυπωσιάζει τους μαθητές περισσότερο απ’ ότι το έντυπο, καθώς η επεξεργασία και η χρήση του φαντάζει πιο ενδιαφέρουσα, αφού:

  • Γίνεται μέσω οθόνης, κάτι το οποίο από μόνο του αποτελεί κίνητρο για πολλά παιδιά
  • Η επεξεργασία του είναι πιο ενδιαφέρουσα (χρήση ποντικιού και πληκτρολογίου ή οθόνης αφής)
  • Μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπτικό – ακουστικό υλικό, το οποίο κεντρίζει το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών και αποτυπώνεται καλύτερα στη μνήμη τους

Επιπλέον, η εκμάθηση ξένης γλώσσας διαδικτυακά μπορεί να γίνει πολύ δημιουργική κι ευχάριστη με την εισαγωγή στοχευμένων, εκπαιδευτικών, online παιχνιδιών από τον δάσκαλο. Ένα τέτοιο παράδειγμα μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της εφαρμογής Kahoot, στην οποία μπορεί να συνδεθεί ο μαθητής ατομικά ή όλοι οι μαθητές μιας τάξης και να συναγωνιστούν σε παιχνίδι γνώσεων, επιλέγοντας την σωστή απάντηση, σε περιορισμένο χρόνο. Αυτό βοηθάει τους μαθητές να εξασκήσουν τη νέα γνώση βιωματικά, να διατηρήσουν τη συγκέντρωσή τους, να εμπεδώσουν ευκολότερα τη νέα πληροφορία, και σαφώς να ψυχαγωγηθούν.

Παράλληλα, αυτό επιτρέπει και στον εκπαιδευτικό να εντοπίσει τι έχει κατανοήσει ο κάθε μαθητής και σε τι πιθανόν να χρειάζεται περαιτέρω επεξήγηση. Πολύ ευχάριστη λύση επίσης αποτελεί και για επανάληψη σε προηγούμενες γνώσεις. Σαφώς, αξίζει να αναφέρουμε και τη σημασία της ύπαρξης του χιούμορ κατά την διάρκεια της διδασκαλίας. Το μάθημα γίνεται πιο ευχάριστο και ο μαθητής αποκτά πιο θετική διάθεση, η οποία συνεπάγεται καλύτερη συνεργασία.

Με ποιον τρόπο μπορώ να παρέχω βοήθεια στο παιδί μου;

Ως γονείς, συχνά αναζητούμε τρόπους να παρέχουμε βοήθεια στα παιδιά μας, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα γι’ αυτά κι εκείνα να νιώθουν ικανοποιημένα και δημιουργικά. Με ποιόν τρόπο μπορούμε να συνεισφέρουμε σε αυτό;

  • Η επιλογή του καθηγητή ξένων γλωσσών είναι καλό να γίνεται προσεκτικά και με την παρουσία και συμφωνία του παιδιού.
  • Να είμαστε δεκτικοί σε επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό για τις ανάγκες και την πρόοδο του μαθητή (η συχνότητα μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του κάθε παιδιού).
  • Να φροντίζουμε πριν το μάθημα, σε συνεργασία με το παιδί, να είναι κατάλληλα προετοιμασμένος ο χώρος του. Αυτό προϋποθέτει να υπάρχει κάποιο δωμάτιο του σπιτιού που θα έχει ησυχία, να έχει προετοιμασμένο τον εξοπλισμό του δίπλα από την συσκευή από την οποία θα πραγματοποιήσει το μάθημά του (βιβλία, τετράδια, μολύβια, γόμα κ.α.), καθώς και η ίδια συσκευή να είναι έτοιμη προς χρήση (φορτισμένη ή συνδεδεμένη σε ηλεκτρική παροχή, συνδεδεμένη στο διαδίκτυο και με εύκαιρες τις σελίδες και τις εφαρμογές που θα χρειαστεί).

Λόγοι για να επιλέξει κανείς online ξενόγλωσσα μαθήματα

Γιατί να επιλέξω online μαθήματα ξένης γλώσσας;

 

  • Εξοικονόμηση χρόνου. Ο χρόνος είναι πολύτιμος για όλους και το διαδικτυακό μάθημα εξοικονομεί χρόνο από την προετοιμασία και την διαδρομή για να πάει και να επιστρέψει ο μαθητής από τον τόπο διεξαγωγής του μαθήματος.
  • Περισσότερη άνεση. Ο μαθητής αισθάνεται άνετα, καθώς βρίσκεται στον χώρο του.
  • Λιγότερες πιθανότητες να χαθεί μάθημα. Σε περίπτωση έστω και μικρής αδιαθεσίας ή έντονων καιρικών φαινομένων, πιθανόν ο μαθητής να μην παρακολουθήσει το μάθημα δια ζώσης, σε αντίθεση με το online μάθημα που επηρεάζεται πιο δύσκολα από τέτοιους παράγοντες.
  • Μεγαλύτερη ασφάλεια. Η περίοδος που διανύουμε, έχει καταστήσει ως μονόδρομο την διαδικτυακή εκπαίδευση για την διατήρηση της δικής μας υγείας, αλλά και των γύρω μας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι ωφέλιμο ο εκπαιδευτικός να αναζητά τρόπους δημιουργίας και διατήρησης ενδιαφέροντος του μαθητή. Ίσως, το online μάθημα σε ορισμένες περιπτώσεις να περιέχει δυσκολίες για εκπαιδευτικούς, μαθητές και  γονείς, όμως με σωστούς χειρισμούς, μπορεί να αποτελέσει μια αποτελεσματική λύση ξενόγλωσσης εκμάθησης.

Διαβάστε επίσης

Γεωργία Κομνηνού

Καθηγήτρια αγγλικών

Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

e-mail: tzokomninou@gmail.com

τηλ: 6972019725

Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτος του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής, της Ξενόγλωσσης Διδασκαλίας και της Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία.

Περισσότερα άρθρα