28 Δεκ Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τις γιορτές;
Οι γιορτές συνοδεύονται με χρώματα, φώτα και στιγμές διασκέδασης και χαλάρωσης. Τα σχολεία είναι κλειστά, ενώ παράλληλα δεν υπάρχουν προγράμματα και σχολικές απαιτήσεις. Βέβαια, τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βιώνουν μία σημαντική διαφοροποίηση στο πρόγραμμα και στις συνήθειές τους, που μπορεί να τα επηρεάσει.
Ειδικότερα, η έλλειψη σταθερού πλαισίου και η απώλεια της ρουτίνας μπορεί να ασκήσει αρνητική επίδραση στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι σημαντικό, λοιπόν, τόσο οι γονείς όσο και οι φροντιστές των παιδιών να πραγματοποιήσουν μία σειρά από ενέργειες για την καλύτερη προσαρμογή τους στις αλλαγές.
Πώς να τα βοηθήσουμε για την ομαλή προσαρμογή στις γιορτές;
Οι γιορτές είναι ευκαιρία για να ενισχύσουμε τις δεξιότητες και τις ικανότητες των παιδιών. Παρακάτω, προτείνονται ορισμένες δημιουργικές δραστηριότητες προς αξιοποίηση την περίοδο των γιορτών.
- Μπορούμε να φτιάξουμε ένα ημερολόγιο στο οποίο θα σημειώσουμε τις ημέρες των διακοπών. Για παράδειγμα: Πότε θα σταματήσει και θα αρχίσει ξανά το σχολείο; Επίσης, μπορούμε να σημειώσουμε τις πιο σημαντικές ημέρες, όπως την 25η Δεκεμβρίου και να εξηγήσουμε τι συμβαίνει εκείνη την ημέρα.
Η έννοια της αρχής και του τέλους βοηθούν σε αυτές τις περιπτώσεις.
- Παράλληλα, μπορεί να βοηθήσει η χρήση οπτικοακουστικών υλικών (βίντεο, κάρτες) και κοινωνικών ιστοριών (social stories). Μπορούμε να δείξουμε εικόνες με τον Άγιο Βασίλη, με δεντράκια και ιστορίες με Χριστουγεννιάτικο περιεχόμενο. Με αυτό τον τρόπο, θα βοηθήσουμε το παιδί να κατανοήσει τι γίνεται και για ποιο λόγο. Τι πιο όμορφη εικόνα, από το να βρίσκεται όλη η οικογένεια μπροστά από την τηλεόραση βλέποντας Χριστουγεννιάτικα;
Θυμηθείτε ότι αυτές οι μικρές στιγμές αξίζουν στη ζωή μας.
- Επιπλέον, μία καλή ιδέα θα ήταν να χρησιμοποιήσουμε ένα πρόγραμμα για την προετοιμασία που θα κάνουμε, δηλαδή πότε θα στολίσουμε το δέντρο ή θα στολίσουμε το σπίτι γενικά, εάν θα περιμένουμε κόσμο ή ακόμα αν θα ακούσουμε μουσική δυνατά.
Η οργάνωση του χρόνου της ημέρας βοηθά πολύ και καταπολεμά το άγχος και την ανασφάλεια που πιθανόν αισθάνεται το παιδί μας.
- Το στολισμένο δέντρο με τα πολλά λαμπάκια που αναβοσβήνουν, οι πολύχρωμες μπαλίτσες και η μουσική, μπορεί σε εμάς να είναι ό,τι πιο όμορφο έχουμε τη δυνατότητα να αντικρίσουμε ανοίγοντας την πόρτα του σπιτιού μας. Για ένα παιδί με αυτές τις δυσκολίες, όμως, μπορεί να είναι πολύ αγχωτικό. Για τον λόγο αυτό, θα ήταν θετικό να ξεκινήσουμε μία προετοιμασία. Για παράδειγμα, μπορούμε να αγοράσουμε ή ακόμη και να φτιάξουμε τα στολίδια μαζί με το παιδί χρησιμοποιώντας απλά υλικά. Έτσι, θα γίνουμε όλοι μέρος της διαδικασίας.
Φυσικά, θα γίνει πιο διασκεδαστικό για όλους μας!
Διαβάστε επίσης
Τι μπορούμε να κάνουμε, λοιπόν, τις γιορτές με παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;
- Να περάσουμε ποιοτικό χρόνο όλοι μαζί.
- Να δοθούν ευκαιρίες για αλληλεπίδραση.
- Να αξιοποιήσουμε δημιουργικά τα ενδιαφέροντά τους.
- Να συμμετέχουμε σε εξωσχολικές δραστηριότητες και σε κοινές εμπειρίες.
- Να καλλιεργήσουμε τις δεξιότητες καθημερινής ζωής στην πράξη.
- Να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη λειτουργικών δεξιοτήτων για το εξωτερικό περιβάλλον.
- Να εντάξουμε στη ζωή μας δραστηριότητες που προσφέρουν ψυχαγωγία, διασκέδαση και εμπειρίες γεμάτες χαρά.
Μικροί και μεγάλοι, μπορούμε να απολαύσουμε τις γιορτινές αυτές μέρες, ο καθένας με τον δικό του μοναδικό τρόπο!
Καλές Γιορτές!
Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
e-mail misparth@hotmail.gr
Η Ηλιοπούλου Μάρθα είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ. Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ.
Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.my–book.gr).
Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.