ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Μαθησιακές Δυσκολίες: Η σημασία της σχέσης γονέα & δασκάλου

Η ανάπτυξη μίας σχέσης συνεργασίας με τον δάσκαλο του παιδιού βοηθά πάντα!

Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μία συνθήκη κατά την οποία η επικοινωνία σχολικού περιβάλλοντος και οικογένειας μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της παρέμβασης και στην αύξηση των επιδόσεων του μαθητή. Κοινός παρονομαστής αυτών των δύο μεταβλητών είναι η δημιουργία μίας θετικής στάσης του παιδιού για το σχολικό περιβάλλον και τις σχολικές δραστηριότητες.

Η σχέση ανάμεσα στους γονείς και στον δάσκαλο του παιδιού αποτελεί θέμα που συχνά τρομάζει τους γονείς και προβληματίζει τους εκπαιδευτικούς.

Είναι πιθανό ότι προηγούμενες εμπειρίες από δασκάλους που για κάποιον λόγο δεν ανταποκρίθηκαν στα προσδοκίες των γονέων, να έχουν κάνει τους γονείς δύσπιστους και αρνητικά διακείμενους ως προς τον ρόλο του εκπαιδευτικού γενικότερα.  Από την άλλη μεριά, δεν είναι λίγες οι φορές που οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται να πιέζονται από τη στάση και τις απαιτήσεις των γονέων. Γίνεται λοιπόν εύκολα κατανοητό πως οι δύο αυτές πλευρές -γονείς και εκπαιδευτικοί- συνιστούν δύο διαφορετικά συστήματα που επηρεάζουν καθοριστικά έναν κοινό παράγοντα: τη σχολική επιτυχία και την αυτοεικόνα του μαθητή που δυσκολεύεται από μαθησιακές δυσκολίες.

Για να καταφέρουμε να υποστηρίξουμε τον μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες αποτελεσματικά απαιτείται επικοινωνία, συνεργασία και αμοιβαία κατανόηση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη: σχολείο, οικογένεια, ειδικό/ή παιδαγωγό.

Διαβάστε επίσης

Πώς μπορούμε ως γονείς να οικοδομήσουμε μία ειλικρινή και αποτελεσματική συνεργασία με τον δάσκαλο;

  • Καλό θα είναι να διατηρείτε και να ενημερώνετε έναν φάκελο με κάποιες ενδεικτικές εργασίες του παιδιού. Το υλικό αυτό μπορεί να παρέχει πολύ χρήσιμες πληροφορίες σε όποιον εκπαιδευτικό ή ειδικό παιδαγωγό και να το παρουσιάσετε. Μη διστάζετε να βάζετε εργασίες όλων των γνωστικών αντικειμένων: γλώσσα, μαθηματικά, εικαστικά καθώς και ό,τι άλλο κρίνετε πως μπορεί να παρέχει πληροφορίες. Επιπλέον φροντίστε να έχετε εργασίες που δυσκολεύουν πολύ το παιδί, άλλες που τις κάνει ιδιαίτερα άνετα αλλά και κάποιες άλλες τις καταφέρνει με μερική επιτυχία.

 

Αυτός ο φάκελος θα μπορέσει να βοηθήσει, όχι μόνο τον εκπαιδευτικό και τον ειδικό παιδαγωγό, αλλά και εσάς, ώστε να έχετε μία εποπτεία της προόδου του παιδιού αλλά και των δυσκολιών που επιμένουν. Να θυμάστε να επιβραβεύετε χωρίς φειδώ τον μαθητή για καθετί που καταφέρνει.

 

  • Συναντάμε τον δάσκαλο του παιδιού μας από τις πρώτες ημέρες του σχολείου. Μιλώντας μαζί του μπορούμε να του δώσουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε να υποστηρίξει εξαρχής με τις κατάλληλες πρακτικές τον μαθητή. Ενημερώνοντας τον εκπαιδευτικό του παιδιού εγκαίρως τον βοηθάμε να αποκτήσει πολύ πιο γρήγορα την ακριβή εικόνα του μαθητή άρα και να τον βοηθήσει αποτελεσματικά. Επιπλέον, προλαβαίνουμε το ενδεχόμενο να σχηματίσει μία στρεβλή εικόνα για το μαθησιακό προφίλ του παιδιού.

 

  • Δώστε στον δάσκαλο όλες τις πληροφορίες που αφορούν στο παιδί, περιγράψτε τη σχέση του με το σχολείο, τις δυνατότητες, τις δυσκολίες και το συναίσθημά του. Παραδώστε ένα αντίγραφο της διάγνωσης, εάν αυτή υπάρχει, περιέχει πληροφορίες πολύ χρήσιμες για έναν δάσκαλο. Μην αμελήσετε να μιλήσετε στον δάσκαλο για τα προσωπικά ενδιαφέροντα του παιδιού αλλά και για τις επιτυχίες που έχει καταφέρει μέχρι τώρα. Εάν το παιδί υποστηρίζεται από ειδικό παιδαγωγό, εργοθεραπευτή, λογοπεδικό ή ψυχολόγο χρειάζεται όχι μόνο να το αναφέρετε στον δάσκαλο αλλά και να ζητήσετε να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Ο ειδικός θεραπευτής θα έχει να δώσει πολλές χρήσιμες οδηγίες για την καταλληλότερη υποστήριξη του παιδιού.

 

  • Αποφασίστε από κοινού τον τρόπο επικοινωνίας ανά τακτά, σταθερά, διαστήματα αλλά και σε έκτακτες περιπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να σέβεστε το πρόγραμμα του εκπαιδευτικού και όλων όσων εμπλέκονται στην υποστήριξη του μαθητή που δυσκολεύετε. Φροντίστε σε κάθε επικοινωνία να είστε ουσιαστικοί και περιεκτικοί.

 

  • Λάβετε από κοινού αποφάσεις και θέστε εκπαιδευτικούς στόχους και προτεραιότητες. Φροντίστε οι στόχοι να είναι λίγοι στον αριθμό, τρεις με πέντε είναι αρκετοί, και να σχετίζονται με τις άμεσες ανάγκες του μαθητή. Δώστε χρόνο στην επίτευξη αυτών. Είναι πολύ σημαντικό να συμμετέχετε στην οργάνωση αυτού του πλάνου διότι είστε εσείς που γνωρίζετε πολύ καλά το παιδί σας και έχετε παρακολουθήσει από την αρχή όλη του του μαθησιακή πορεία.

 

Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να διευκρινίσω πως δεν καλείστε να λειτουργείτε με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού. Υποστηρίζετε τη μαθησιακή πορεία του παιδιού έχοντας πάντα τον ρόλο του γονέα, ο οποίος όμως συμβάλλει σημαντικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

  • Ακολουθείτε τις οδηγίες και τις συμβουλές του εκπαιδευτικού ακόμα και όταν διαφωνείτε. Εμπιστευτείτε έμπρακτα το πρόσωπο με το οποίο το παιδί σας περνά τον περισσότερο χρόνο της ημέρας. Μην αμελείτε να δείχνετε στο παιδί σας πως εκτιμάτε και εμπιστεύεστε τον δάσκαλό του.

Διαβάστε επίσης

Η σχέση σχολείου – οικογένειας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εξέλιξη του παιδιού (μαθησιακή και συνθηματική). Τα οφέλη πολλαπλασιάζονται εκθετικά, όταν ο γονέας συνεργαστεί αποτελεσματικά με τον δάσκαλο.

Η καλή σχέση, η θετική στάση και το κλίμα συνεργασίας θα κάνει το παιδί να αισθανθεί ασφάλεια, αποδοχή και υποστήριξη. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο η πρόοδος του μαθητή που δυσκολεύεται είναι βέβαιη!

*** όπου χρησιμοποιείται το ουσιαστικό «ο δάσκαλος» εννοείται ο ρόλος του εκπαιδευτικού και εμπεριέχει το αρσενικό αλλά και το θηλυκό. Επομένως, όπου αναφέρεται ο όρος δάσκαλος, αυτόματα εννοείται και η δασκάλα. Έχει αποφευχθεί η χρήση του αρσενικού και του θηλυκού γένους του ουσιαστικού ο δάσκαλος για χάριν συντομίας.

Διαβάστε επίσης

Μαρία Κοκκινιώτη

Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός

Mindset: Fulfill the Potential

Υποστήριξη Μαθητών και Γονέων

www.mindset.edu.gr

info@mindset.edu.gr

Ονομάζομαι Μαρία Κοκκινιώτη και είμαι Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός. Σπούδασα Παιδαγωγικά, έκανα το μεταπτυχιακό μου στις Νευροεπιστήμες και έλαβα εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Ως υποψήφια διδάκτωρ, μελετάω τον Λόγο και συγκεκριμένα τον Προφορικό Λόγο. Τους τελευταίους μήνες εργάζομαι για το Mindset, έναν χώρο υποστήριξης μαθητών και γονέων. Δουλεύοντας καθημερινά με παιδιά, κατάλαβα πώς όταν ο ενήλικας, γονέας ή εκπαιδευτικός, καταφέρνει να δει τον κόσμο μέσα από τα μάτια τους… η πραγματικότητα μπορεί να ξεπεράσει τη φαντασία. Ο κόσμος που αντιλαμβάνονται, διαφέρει από αυτόν που εμείς συλλαμβάνουμε (Lavy – Bruhl, 1910).

Περισσότερα άρθρα