ΑΥΤΙΣΜΟΣ & ΜΕΤΑΒΑΣΕΙΣ: ΠΩΣ ΝΑ ΕΝΤΑΞΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΡΟΥΤΙΝΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ;

Αυτισμός & Μεταβάσεις: Πώς να εντάξουμε τις αλλαγές στη ρουτίνα του παιδιού;

Καθημερινά μεταβαίνουμε από τη μία δραστηριότητα στην άλλη. Οι μεταβάσεις είναι μία φυσική διαδικασία, που γίνεται τις περισσότερες φορές ασυνείδητα μόλις τελειώσουμε μία δραστηριότητα ή μόλις έρθει η ώρα να πάμε σε μία επόμενη, ανεξαρτήτως αν έχουμε ολοκληρώσει την προηγούμενη.

 Η ευχέρεια της παραπάνω διαδικασίας, δεν είναι αυτονόητη για τα άτομα με αυτισμό. Λόγω των δυσκολιών και της ανάγκης τους για ένα όσο γίνεται πιο δομημένο περιβάλλον, τα άτομα αυτής της ομάδας, δυσκολεύονται στην μετάβαση από μία δραστηριότητα, σε μία άλλη ή από μια τοποθεσία σε μια άλλη.

Διαβάστε επίσης

Εξαιτίας του κορωνοϊού, τα σχολεία και τα κέντρα ειδικών θεραπειών έκλεισαν, οι αθλητικές δραστηριότητες ακυρώθηκαν και γενικότερα άλλαξε ξαφνικά όλη μας η ρουτίνα. Το γεγονός αυτό προκαλεί άγχος και φόβο, ιδίως στα άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού.

Διαβάστε επίσης

Οδηγίες και δραστηριότητες για την αποφυγή δυσλειτουργικών συμπεριφορών και μείωση του άγχους:

  • Προσπαθήστε να επικοινωνήσετε με τον υπεύθυνο θεραπευτή του παιδιού ώστε να σας κατευθύνει για το πώς να χειριστείτε διάφορες καταστάσεις που ενδεχομένως να αντιμετωπίζετε δυσκολίες. Επίσης, να σας προτείνει δραστηριότητες όπου το παιδί τα καταφέρνει για να τις κάνετε και εσείς μαζί του στο σπίτι.
  • Προσπαθήστε να ακολουθήσετε όσο το δυνατόν πιο πιστά το πρόγραμμα που είχε το παιδί πριν το κλείσιμο των σχολείων και των θεραπευτικών κέντρων. Δηλαδή, ίδιες ώρες, παρόμοιες δραστηριότητες, όσο αυτό είναι εφικτό.
  • Για να μην εδραιωθούν οι συνήθειες της παρούσας κατάστασης και για να μην αναστατωθούν τα παιδιά κατά την επιστροφή τους στην παλιά τους ρουτίνα, καλό θα ήταν όταν ξυπνούν το πρωί, να ακολουθούν την καθιερωμένη ρουτίνα (ντύσιμο, πλύσιμο προσώπου, βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα, στρώσιμο κρεβατιού) και να βγαίνουν για λίγο από το σπίτι, σε ανοιχτούς χώρους όπου δε συνωστίζονται άτομα .
  • Δημιουργήστε ένα οπτικό πρόγραμμα όπου θα απεικονίζονται οι δραστηριότητες που ακολουθεί το παιδί μέσα στην ημέρα ώστε να νιώσει ασφάλεια και ηρεμία.

Προτεινόμενες ιδέες καθημερινής ζωής

Δραστηριότητες τις οποίες το παιδί μπορεί να ακολουθήσει, σε συνεννόηση πάντα με τον υπεύθυνο θεραπευτή του. Μερικές από αυτές είναι:

 

Στρώσιμο κρεβατιού, ντύσιμο, τακτοποίηση αντικειμένων στο σπίτι, τοποθέτηση των ρούχων στο πλυντήριο, άπλωμα ρούχων, φροντίδα κατοικίδιου ζώου, στρώσιμο, μάζεμα και καθαρισμός τραπεζιού (σειρά: σουπλά – ποτήρι – χαρτοπετσέτες – κανάτα – πιάτο). Επιπλέον, το παιδί μπορεί να  εμπλακεί με τη μαγειρική (με οπτικό βοήθημα αν χρειάζεται), τις εργασίες στον κήπο, όπως επίσης και στην τακτοποίηση των ρούχων στις ντουλάπες. Τέλος μπορεί να βοηθά στο γέμισμα ή άδειασμα πλυντηρίου πιάτων, στην τακτοποίηση των πιάτων στα ντουλάπια, στην παρασκευή κάποιου σνακ όπως επίσης και στη ρίψη απορριμμάτων στους κάδους.

 

  • Προτεινόμενα παιχνίδια: επιτραπέζια παιχνίδια όπως, uno, σκορ 4, τζένγκα, φιδάκι. Επιπρόσθετα, δραστηριότητες όπως μπόουλινγκ, μπάσκετ, wii, ζωγραφική, χειροτεχνίες, πλαστελίνη, μουσική και χορός.
  • Το τάμπλετ και η τηλεόραση μπορούν να αξιοποιηθούν λειτουργικά. Εκτός από παιχνίδια μπορεί να περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση των γνωστικών δεξιοτήτων. Τέλος, η παρακολούθηση συγκεκριμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων αποτελεί ευχάριστη δραστηριότητα για το παιδί. Εντούτοις, η χρήση τους πρέπει να γίνεται με μέτρο και με την απαραίτητη επίβλεψη όπου χρειάζεται.

Όχι αδράνεια, τήρηση σταθερού προγράμματος, υπομονή και δύναμη!

Διαβάστε επίσης

Παναγιώτης Παυλόπουλος

Ειδικός Παιδαγωγός

paulopoulos.panagiotis@gmail.com

Ο Παυλόπουλος Παναγιώτης είναι απόφοιτος του  τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Από το 2017 συμμετείχε εθελοντικά στην παροχή υπηρεσιών για έφηβους και νεαρούς  ενήλικες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), συντονίζοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες για την εξυπηρέτηση θεραπευτικών στόχων. Από το 2017 έως και σήμερα, εργάζεται ως ειδικός παιδαγωγός στο θεραπευτικό κέντρο ‘’Ηλίανθος’’ που αποτελεί δομή του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου και εξειδικεύεται στην αξιολόγηση και αποκατάσταση των Διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης και της συνεχιζόμενης κατάρτισης, ο ίδιος παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια, εποπτείες Ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος και Ψυχοθεραπείας Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης, όπως επίσης συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες που οργανώνονται στην Ελλάδα και αφορούν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Περισσότερα άρθρα