Λεκτικές Ρουτίνες: Η εύκολη λύση για την ανάπτυξη ομιλίας του παιδιού

Δημιουργήστε λεκτικές ρουτίνες και δώστε ευκαιρίες στο παιδί σας να μιλήσει!

Οι λεκτικές ρουτίνες αποτελούνται από λέξεις που επαναλαμβάνονται σε προβλέψιμο χρόνο κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας. Μια λεκτική ρουτίνα εμφανίζεται κάθε φορά που ένα άτομο λέει τις ίδιες λέξεις, με τον ίδιο τρόπο, για τα ίδια πράγματα, κάθε φορά που εμφανίζεται μια συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Η εισαγωγή της λεκτικής ρουτίνας στις καθημερινές σας δραστηριότητες μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προωθήσετε τις δεξιότητες ομιλίας και γλώσσας του μικρού σας παιδιού στην καθημερινή του ζωή.

Διαβάστε επίσης

Μια κοινή λεκτική ρουτίνα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν όλες οι μαμάδες ανά πάσα στιγμή είναι το “Έτοιμος; Πάμε!” ή “1 2 3 Πάμε!”. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτήν τη λεκτική ρουτίνα σε διάφορες καταστάσεις όπως πριν πιέσετε την κούνια, πριν ξεκινήσετε να φάτε, πριν τραγουδήσετε ένα τραγούδι, πριν αρχίσετε να χορεύετε, πριν κάνετε μπάνιο στο παιδί σας.. κ.λπ.

Όταν το παιδί μάθει αυτές τις ρουτίνες, μπορείτε να κάνετε παύση σε βασικά σημεία για να δείτε αν μπορεί να καλύψει το κενό εκφωνώντας τις λέξεις που λείπουν.

Μπορείτε να δημιουργήσετε τις δικές σας προφορικές ρουτίνες ανάλογα με το πρόγραμμα και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Οι λεκτικές ρουτίνες και οι επαναλήψεις βοηθούν να “κολλήσουν” οι λέξεις στην ακουστική και λειτουργική μνήμη του παιδιού σας. Όσο περισσότερο ένα παιδί ακούει τις ίδιες λέξεις σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, τόσο καλύτερα συνδέεται με αυτό που του λένε. Οι πιθανότητες είναι ότι αφού ακούει την ίδια λέξη ξανά και ξανά σε ένα πλαίσιο που τονώνει τη γλώσσα, μπορεί να αρχίσει να μιλάει αυτές τις λέξεις όταν του δίνεται η ευκαιρία, όπως όταν σταμάτησε να γεμίσει το κενό ή όταν του έκαναν μια ερώτηση.

Γιατί πρέπει να χρησιμοποιούμε λεκτικές ρουτίνες στην πρώιμη παρέμβαση;

Υπάρχουν πολλοί θετικοί λόγοι για να χρησιμοποιήσετε λεκτικές ρουτίνες με το παιδάκι σας.

  1. Δημιουργούν ευκαιρίες στο παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες, χρησιμοποιώντας ήχους, λέξεις, χειρονομίες κ.λπ.
  2. Είναι ένας φυσικός τρόπος για να εργαστείτε στη δεκτική γλώσσα καθώς οι λέξεις συνδέονται με πράξεις.
  3. Παρέχουν ευκαιρίες για απάντηση του παιδιού.
  4. Είναι προβλέψιμες και βοηθούν το παιδί να ξέρει τι να περιμένει κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας.

ΤIPS για τη χρήση λεκτικών ρουτινών

Οι λεκτικές ρουτίνες μπορεί να είναι οτιδήποτε. Έτσι οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να εκπαιδευτούν στο να μετατρέπουν οποιαδήποτε φράση, κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε δραστηριότητας παιχνιδιού ή καθημερινής ρουτίνας σε λεκτική ρουτίνα. Ακολουθούν μερικές χρήσιμες συμβουλές για τη χρήση τους από τους γονείς.

  • Πείτε τις ίδιες λέξεις, κατά την ίδια δραστηριότητα κάθε φορά που το κάνετε.
  • Διατηρήστε τις λέξεις απλές και επαναλαμβανόμενες, για να υποστηρίξετε τις γλωσσικές δεξιότητες.
  • Αφού έχετε πει τη φράση μερικές φορές, μπορείτε να κάνετε παύση πριν την ολοκληρώσετε, για να δώσετε στο παιδί την ευκαιρία να «συμπληρώσει το κενό» και να ολοκληρώσει τη φράση.

Ακολουθούν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να ενσωματώσετε λεκτικές ρουτίνες στην ημέρα σας:

To Πρωί

  • “Ξύπνα ξύπνα!”
  • «Καλημέρα, καλημέρα, ήρθε η ώρα να ξεκινήσει η μέρα!»
  • “Είναι ώρα για πρωινό!”

Ημέρα/Ώρα παιχνιδιού

  • «Ας μπούμε στο αυτοκίνητο «ΒΡΟΥΜ ΒΡΟΥΜ ΒΡΟΥΜ!»»
  • «Είναι ώρα για παιχνίδι!
  • Ενώ πετάτε ψηλά με τα χέρια σας το παιδάκι σας πείτε «Πάμε ψηλά!»

Απόγευμα

  • «Ώρα για φαγητό!»
  • Επιλέξτε μια αγαπημένη οικογενειακή προσευχή και πείτε την πριν από κάθε γεύμα.
  • «Σπλιτσ σπλιτσ, ώρα για μπάνιο!»
  • Πείτε μια αγαπημένη προσευχή πριν τον ύπνο κάθε βράδυ.
  • «Νάνι νάνι, πάμε για ύπνο!»

Όταν βρίσκεστε στο σπίτι μπορείτε να ενισχύσετε την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλία του παιδιού με απλές δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να γίνουν παντού και φυσικά με τη συμμετοχή άλλων μελών της οικογένειας. Οι δραστηριότητες αυτές, αν συνοδεύονται από λεκτικές ρουτίνες, μπορούν πραγματικά να εκτοξεύσουν την ομιλία του παιδιού, αλλά και να δημιουργήσουν ευκαιρίες αλληλεπίδρασης. 

  1. Να είστε εσείς το σωστό πρότυπο ομιλίας για το παιδί σας.
  2. Χρησιμοποιήστε λεξιλόγιο που είναι οικείο στο παιδί σας και να θυμάστε να εξηγείτε την έννοια μιας νέας λέξης.
  3. Αξιοποιήστε την ώρα του γεύματος και χρησιμοποιήστε σύντομες λεκτικές ρουτίνες π.χ. Ώρα για φαγητό! ή Πάμε για φαγητό! ή Μιαμ μιαμ τι νόστιμο φαγητό!
  4. Εκμεταλλευτείτε καθετί που κινεί το ενδιαφέρον του για επικοινωνία.
  5. Επιλέξτε βιβλία με επαναλαμβανόμενες φράσεις που μαθαίνονται εύκολα (αυτό είναι όντως λεκτική ρουτίνα!).
  6. Τα τραγούδια αποτελούν λεκτικές ρουτίνες, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν το ρυθμό και την εξοικείωση με την ομοιοκαταληξία.
  7. Εκμεταλλευτείτε κάθε ευκαιρία για να δώσετε το σωστό μοντέλο ομιλίας στο παιδί σας.

Επενδύστε στη χρήση λεκτικών ρουτινών και στη δημιουργία ενός ήρεμου περιβάλλοντος γύρω από το παιδάκι σας όταν αλληλεπιδράτε!

Καρκανιά Εύη Bsc

Bsc Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Δημιουργός www.speechballoonworld.blogspot.com

Email διευκρινήσεων ή αποριών: tobalonitoulogou@gmail.com

Ονομάζομαι Καρκανιά Εύη και είμαι Λογοθεραπεύτρια. Αποφοίτησα από το Τμήμα Λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενώ αυτή τη χρονική στιγμή εκπονώ τις μεταπτυχιακές μου σπουδές «Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου» στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Από το 2020 παρέχω υπηρεσίες σε κέντρα ειδικών θεραπειών, κατ’ οίκον και μέσω τηλεθεραπειών, αλλά και παράλληλης στήριξης σε παιδιά στο σχολικό πλαίσιο. Στα πλαίσια συνεχούς επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης παρακολουθώ συνέδρια, εκπαιδευτικά σεμινάρια και εποπτείες εμβαθύνοντας έτσι τις γνώσεις μου σε ένα ευρύ φάσμα διαταραχών λόγου και ομιλίας.

Περισσότερα άρθρα